Surse guvernamentale au declarat ca majorarea primei de casare de la 3.000 de lei la 4.000 de lei este inca sub semnul intrebarii, la fel ca si extinderea numarului masinilor scoase din uz, de la 16.500 la 30.000. “Imbunatatirea programului de innoire a parcului auto depinde suta la suta de aprobarea ordonantei de urgenta privind noua formula a taxei de poluare auto. Odata cu grila, Guvernul trebuie sa aprobe si colectarea sumelor incasate direct in contul Fondului de mediu”, citeaza Gardianul.

Daca a treia formula a taxei nu va fi aprobata de catre Executiv, programul Rabla se va limita la tintele din 2007. Aceasta inseamna ca maximum 16.500 de posesori de masini mai vechi de 12 ani vor beneficia de prima de casare de doar 3.000 de lei, adica putin peste 800 de euro. Intre timp, la nivelul Administratiei Fondului de Mediu (AFM) a fost pregatita toata documentatia pentru aplicarea programului Rabla in varianta imbunatatita, au mai adaugat sursele citate. Insa, in lipsa unor informatii oficiale, reprezentantii AFM spun ca eventuala reluare a programului depinde numai de Guvern. “Pana in prezent, Administratia Fondului de Mediu nu a intrat in posesia unor date certe care sa denote reluarea programului”, ne-a declarat Mihai Toti, presedintele AFM.

Programul Rabla genereaza afaceri intermediare. Diversi dealeri auto si-au dezvoltat propriile oferte “paralele” cu programul guvernamental, prin care doritorul poate scapa de vechea masina. Sumele sunt insa mai mici decat prima de casare oferita de stat si pot ajunge la 600 de euro. Exista si alte diferente comparativ cu programul AFM. Astfel, sunt acceptate si masinile de pana in 12 ani, spre deosebire de programul guvernamental, care accepta numai autoturisme mai vechi de 12 ani. Oferta prezentata este disponibila numai in cazul achizitionarii unui autoturism nou de la dealerul respectiv, in sistem de leasing. Ca si in cazul programului Rabla, posesorul masinii are de urmat niste pasi obligatorii, printre care predarea masinii la un centru de colectare, precum si radierea din circulatie.

Pentru a beneficia de programul de innoire a parcului auto, proprietarul sau mostenitorul proprietarului unui autoturism inmatriculat in Romania, a carui vechime depaseste 12 ani, trebuie sa se ”inscrie la un producator validat, sa predea masina spre casare unui centru de colectare autorizat si sa o radieze. Ziarul informeaza ca in urma efectuarii acestor pasi, va primi o prima de casare, care poate constitui avans pentru cumpararea unei masini noi.

Deocamdata, este prea devreme pentru a face asemenea alegeri, avand in vedere ca nu s-a batut in cuie lista respectiva. Odata urmati acesti pasi, proprietarul se va intoarce la producatorul ales, iar prima de casare va fi scazuta din pretul masinii. Trebuie precizat ca participarea la programul de innoire a parcului auto este permisa o singura data.

Citeste si:

Cu ocazia lansarii in premiera pentru piata auto din Romania a modelului Volkswagen Tiguan, directorul marcii, Brent Valmar, a declarat ca lupta APIA va continua pentru a pastra in vigoare un nivel al taxei de prima inmatriculare destul de ridicat.

Valmar sustine ca taxa de prima inmatriculare este esentiala pentru viitorul industriei auto din Romania, deoarece aceasta constituie o modalitate de protectie atat pentru cei care comercializeaza masini noi, cat si pentru cei care produc automobile. "Suntem foarte ingrijorati in primul rand pentru ca nu mai exista componenta importanta de incurajare a vanzarii de masini noi, respectiv de masini second-hand cat mai noi. Acest lucru va conduce la incurajarea, nedorita la noi, a importurilor de rable" a declarat vicepresedintele APIA Brent Valmar.

Potrivit 4-cars, asociatia doreste sa mareasca numarul de automobile care pot trece prin programul Rabla, program care a suferit recent o modificare de substanta prin marirea taxei pe care o primeste posesorul masinii vechi pana la o valoare de 4.000 lei. Cresterea este de 1.000 lei, iar numarul de masini noi care urmeaza sa fie achizitionate prin acest program a crescut pana la o valore de 30.000 unitati.

„Am propus ca numarul de masini ce urmeaza a fi casate prin «Rabla» sa ajunga de la 16.500 la 100.000, si vrem sa includem in el si camioanele, pentru ca polueaza extrem de mult“, a spus Valmar.
Pentru a favoriza si transportatorii, APIA urmeaza sa propuna o prima de casare si pentru cei care doresc sa-si achizitioneze noi vehicule utilitare. Aceasta va intra in vigoare cel tarziu anul viitor si va permite scoaterea din circulatie a autocamioanelor vechi.