Primii care au sesizat ca reinventarea masinilor clasice poate reprezenta un succes de piata au fost cei de la BMW, care au lansat noua versiune Mini Cooper in anul 2001. La doi ani dupa, Volkswagen a readus la viata celebra "broscuta", botezata Beetle, un model adaptat cerintelor tehnice si de siguranta moderne. Ultimul venit in gasca masinilor care au facut istorie in industria automobilistica este Fiat 500, lansat anul trecut in Italia si in Vestul Europei, si saptamana trecuta in Romania.

Povestea Fiat 500 a inceput in 1957, anul nasterii "mitului 500", iar 50 de ani mai tarziu ea continua cu noul Fiat 500. Foarte multi pasionati si entuziasti i-au dus imaginea mai departe, permitandu-i sa depaseasca limita unui simplu obiect industrial, aducandu-l la un nivel "masina statut". Compania italiana l-a readus la viata, pornind de la bagajul enorm de sugestii care l-au acompaniat timp de jumatate de secol.

Noul Fiat 500 este primul automobil creat de publicul implicat activ in definirea unui automobil. A fost infiintata o comunitate pe internet, denumita proiectul "Fiat 500 wants you" ("Fiat 500 te vrea") - prin intermediul careia au fost ascultate, studiate si intelese sugestiile, cerintele si preferintele publicului.

De la un simplu automobil la masina „emblema"
In anii ’50, Italia era o tara ce trecea printr-o transformare rapida si care incerca sa uite definitiv perioada neagra a razboiului. Populatia atingea un anumit nivel de bunastare, atragand de la sine schimbarea obiceiurilor de consum si cresterea nevoii pentru bunuri, nu neaparat indispensabile. La inceputul anului 1955, compania lansa pe piata modelul Fiat 600, care putea sa transporte patru persoane si costa 590.000 lire.

Era o masina foarte buna, mult mai moderna si mai ieftina decat modelul Topolino pe care urma sa-l inlocuiasca, dar pretul sau reprezenta un vis greu de realizat pentru majoritatea potentialilor clienti. Fiat urmarea sa realizeze o masina care sa coste suficient de putin incat sa poata fi cumparata de muncitorul care o construia. Nu trebuia sa aiba insa pretul mai mare decat salariul unui muncitor pe un an de zile.

Citeste si:

„Un scuter cu acoperis"
Inginerul Dante Giacosa, autorul modelului Fiat 500 Topolino din anii ‘30, a decis ca masina trebuie sa fie "un scuter cu acoperis". Nimic mai mult. Doar in acest mod s-ar fi reusit obtinerea unui automobil intr-adevar ieftin si accesibil tuturor. Reducerea greutatii si a costurilor au reprezentat valorile de baza pentru Fiat 500 din anii ’50.

Acest concept a fost aplicat oriunde era posibil. De exemplu, pentru roti au fost realizate anvelope mai mici decat tot ce se produsese pana atunci, de doar 12 inch. Jantele aveau, in schimb, o asemenea forma incat sa nu necesite capace cromate care sa acopere capetele axelor. In mod similar, s-a renuntat la toate partile cromate sau din aluminiu lustruit, care aveau doar o functie estetica. La proiectarea caroseriei s-a facut tot posibilul pentru a reduce la maximum complexitatea matritei.

Astfel, flancurile erau realizate in asa fel incat din exteriorul matritei sa se recupereze scheletul portierei, iar din interior sa se obtina exteriorul acesteia. Acoperisul avea sa fie in intregime din panza, cu luneta din plastic, pentru ca era mai ieftina si mai usoara decat otelul.

Scaunele din fata erau confectionate dintr-o panza foarte rezistenta, iar in spate se afla o bancheta mica, netapitata. Pentru a construi o masina intr-adevar populara era nevoie si de un motor adecvat, adica simplu si economic, dar in acelasi timp robust si sigur.