Auto 21 Iunie 2008 02:05
Situatia economica mondiala incepe sa afecteze din ce in ce mai multe domenii. Dupa socurile de pe pietele financiare si imobiliare, sectorul auto incepe sa se resimta o data cu ingreunarea creditarii si cu costurile tot mai mari ale carburantilor

Dupa ce a provocat pierderi bancilor pe plan international, dupa ce a dus la caderi masive ale cotatiilor marilor companii pe burse si dupa ce a scuturat serios pietele imobiliare si a dus la scumpirea combustibililor si a gazelor naturale, criza economica internationala se extinde acum si la sectorul auto. Toti marii producatori americani de masini au raportat scaderi masive ale vinzarilor de masini noi in SUA. Criza se pare ca a ajuns si in Romania, unde vinzarile de masini noi au consemnat un declin de 1,6% in primele cinci luni fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Chrysler a acuzat o scadere cu 25% a vinzarilor sale din SUA in luna mai, General Motors a comercializat cu 27,5% mai putine masini, in vreme ce Ford a avut “norocul” de a-i scadea vinzarile cu doar 16%. In principal, scaderile au survenit pe segmentul sport utility vehicle (SUV) 4x4, dar si pe zona pick up, motivul principal fiind ca acestea sint mari consumatoare de carburanti, iar preturile benzinei si motorinei au urcat foarte mult, ca urmare a cotatiilor-record ale barilului de titei pe pietele internationale.

PRODUCTIE. Bob Nardelli, presedintele director general al Chrysler, a declarat la un seminar ca grupul “ar putea face un pas inapoi si sa se redimensioneze”, insa n-a precizat procentul cu care se va reduce productia. Modelul-vedeta de teren Dodge Ram a scazut cel mai mult in grupul Chrysler. Compania, achizitionata anul trecut de fondul de investitii Cerberus, deja si-a redus in toamna anului trecut productia. De altfel, Chrysler a anuntat ca isi va inchide toate operatiunile la nivel global, cu exceptia celor esentiale timp de doua saptamini in luna iulie. Ford Motor a anuntat si ea in luna mai o scadere cu 16% a vinzarilor, ca urmare a declinului semnificativ de camionete si vehicule de teren comercializate. Astfel, grupul american a vindut 217.998 de vehicule, comparativ cu 259.470 de unitati anul trecut.

In acelasi timp, General Motors a prezentat un program de restructurare ce include inchiderea a patru fabrici de camionete si SUV-uri, reducerea numarului de angajati si in acelasi timp analizeaza vinzarea brandului Hummer. Fabricile care vor fi inchise sint cele din Oshawa, Canada, Moraine, in Ohio, Janesville, in Wisconsin si Toluca, in Mexic. GM a inregistrat in ultimii trei ani pierderi cumulate de 51 de miliarde de dolari. De altfel, Brian Johnson, analist al bancii americane Lehman Brothers, preciza intr-o nota catre clienti ca diviziile financiare ale Ford si General Motors ar putea inregistra pierderi de 1,1, respectiv 1,5 miliarde de dolari din cauza slabirii pietei auto. Analistul a mai precizat ca cele mai mari deprecieri ale preturilor la automobilele second-hand se inregistreaza la masinile de teren si la pickup trucks.


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.