In ultimii ani Citroen urmeaza un trend ascendent in privinta atractivitatii modelelor din aproape toate clasele. Era si timpul, avand in vedere ca vom asista la o concurenta mult mai dura pe viitor, in domeniul auto.
Citroen C5 - prima generatieCei de la Citroen au fost intotdeauna admirati pentru originalitatea conceptelor pe care le prezinta la marile saloane auto. Exemple? Iata cateva recente: GT by Citroen si Hypnos, ambele prezentate la Salonul Auto de la Paris, in 2008. Pe de alta parte, e deja clasica intrebarea “de ce unele modele de serie Citroen erau atat de fade, incat nu aveau sanse decat printre fanii marcii?”. Este si cazul generatiei trecute a modelului C5, o masina care ii indeparta prin aspect pe o mare parte dintre cei ce cautau altceva decat intotdeauna-preferatele modele germane. Vechiul C5 a fost apoi “reparat” printr-un facelift, dar era deja prea tarziu pentru respectiva generatie.
Schimbare de atitudine
Drive-test Citroen C5Noul C5 este insa din alta categorie. Era de asteptat, dupa o serie de modele mai mult sau mai putin apreciate, dar cu personalitate. Actuala generatie C5 nu socheaza prin vreun artificiu de design extraordinar, dar arata pur si simplu bine. In primul rand eleganta, pare mai dinamica, mai tinereasca si cu personalitate mai puternica. Blocurile optice urmeaza aceeasi idee de “bumerang”, din punct de vedere al designului, dar sunt bine integrate in silueta usor masiva a masinii. Drive test Citroen C5Designerii francezi au insistat pe ideea de eleganta si au reusit sa imprime un “aer” usor aristocrat masinii. Noul C5 nu mi se pare ca ar avea vreo tangenta cu sportivitatea, la nivelul esteticii, dar probabil nici nu s-a dorit acest lucru.
Habitaclu
Drive test Citroen C5 - interiorInteriorul este un alt punct forte al masinii. Cu modelul C4, Citroen a reusit sa atraga mai multi clienti tineri datorita in mare parte si interiorului. Volan cu butuc fix, completa disparitie a indicatoarelor analogice inlocuite de afisaje digitale impartite pe vreo 4 display-uri. Nu este cazul si la C5. Logic, daca ne gandim ca se adreseaza unui alt segment de cumparatori si unui alt segment de varsta. Tabloul de bord nu este totusi prea clasic. Vitezometrul si turometrul sunt analogice, dar acele indicatoarelor nu pornesc din centrul ceasului. Drive test Citroen C5 - Tabloul de bordCitroen a preferat niste mici ace care se misca la extremitatea ceasurilor, in dreptul gradajelor. E usor derutant sa le urmaresti la inceput, dar te acomodezi. Cu atat mai mult cu cat exista si afisaj digital pentru vitezometru. Calitatea materialelor este una corecta, iar asamblarea la fel. Am gasit repere care ar fi putut fi imbinate mai bine, dar asta numai pentru ca le-am cautat intentionat. Si volanul lui C5 are butucul fix, iar pe acesta se gasesc comenzile sistemului audio si ale tempomatului, care nu mi-au placut. E o zona acoperita cu un cauciuc subtire, si apesi pe respectivele simboluri. Problema este ca nu simti cand le actionezi. Tactil, nu-ti dai mereu seama cand butonul respectiv a facut contact si, cum se mai intampla sa nu faca, trebuie sa insisti cu apasatul.
Drive test Citroen C5 - ScauneMasina sta foarte bine la capitolul spatiu, desi la prima vedere interiorul pare aglomerat. Senzatia este data de proeminentele scaunelor destul de mari. Legat de scaune pot spune ca sunt foarte-foarte confortabile. Au o bune sustinere laterala, dar nu ca cea pe care o gasiti in masinile sport. Spatarul, sezutul si “umflaturile” de pe laterale sunt foarte moi. Te tin bine in scaun, dar te si “scufunda” ca sa zicem asa, iar senzatia este foarte relaxanta si devii foarte constient de asta dupa ce conduci fara oprire cateva sute de kilometri.
Dinamica
Drive test Citroen C5 - MotorMasina testata este echipata cu un propulsor pe benzina, de 2 litri care dezvolta 143 CP/6.000 rpm, cuplul maxim fiind de 200 Nm/4.000 rpm. Motorul este cuplat la o cutie manuala, cu 5 trepte. Performantele dinamice sunt suficiente pentru o rulare rapida, dar nu sportiva. Motorul te ajuta la depasiri rapide, cu conditia sa retrogradezi si poti mentine fara probleme un tempo ridicat, dar nu exista pretentii de sportivitate. Chiar daca ai la dispozitie 143 CP, trebuie sa te gandesti ca masina are o masa proprie de aproape 1,6 tone. Drive test Citroen C5Oricum, pentru cine vrea noul C5 cu motorizare pe benzina, acest motor de 2 litri este cel mai indicat. Se poate opta si pentru unul de 1,8 litri, cu 127 CP, dar cred ca, la greutatea masinii este de preferat cel de 2 litri. Sigur, exista si un V6 pe benzina, de 3 litri, care dezvolta 215 CP, dar in cazul acestuia ar fi bine ca respectivul posesor de C5 sa se obisnuiasca repede cu vizitele in benzinarii. Legat de consum, fisa tehnica spune ca motorul de 2 litri are un consum urban de 12 litri/100 km. Poate, dar pentru ca traficul din Bucuresti e (mult) mai dur decat standardele dupa care sunt calculate consumurile, computerul de bord arata undeva la 13 – 13,5 l/100 km. Constructorul spune ca acceleratia 0-100 km/h se face in 10,7 secunde, iar viteza maxima este de 210 km/h. Nu am testat aceste valori, dar pot spune ca peste 160 km/h zgomotul motorului incepe sa fie destul de pronuntat.
Drive test Citroen C5Directia este precisa in mers, dar la manevrele pe loc ar fi trebuit sa fie ceva mai asistata. In schimb, cu ambreiajul m-am acomodat imediat. Nu este exagerat de asistat, dar nici greu de actionat fiind reglat in asa fel incat sa simti, natural, cand cupleaza. Levierul cutiei cupleaza destul de precis, dar are cursele prea mari, caracteristica a mai multor modele franceze.
Drive test Citroen C5Suspensia, una clasica (Citroen ofera pentru C5 si suspensia pe perne de aer Hydractive III+ ) este setata pentru confort si isi face bine treaba. In trafic masina iti da de inteles, prin felul in care se simte la deniveleri si prin usoara plonjare cand franezi, ca prioritatea este confortul. Te lasa sa conduci si rapid, dar te avertizeaza sa nu exagerezi cu manevre la limita. Daca o faci totusi, ramai in grija propriilor reactii si a ESP-ului.
La nivel de echipamente, masina de test avea, in afara celor obligatorii pentru acest nivel (gen ABS, ESP, control de tractiune etc.) sensori de ploaie si lumini, tempomat, clima bi-zona cu detector de poluare, jante de 18 inch si o armata de airbag-uri (7 mai exact – al saptelea pentru protectia genunchilor soferului). Modelul C5 a fost testat anul trecut de EuroNCAP si a obtinut 5 stele la crash-test.
Preturi
Drive test Citroen C5Modelul testat costa 22.900 euro, cu TVA inclus. In acest pret intra si un pachet optional, in valoare de 1.700 euro care contine: tapiterie de piele mixta, faruri cu xenon si jante de aliaj de 18 inch. Cel mai ieftin C5, cel cu motor de 1,8 litri pe benzina, costa 19.190 euro, cu TVA inclus, in conditiile in care este bine echipat (inclusiv ABS, ESP, cruise-control etc).
Cel mai ieftin model diesel, echipat cu un propulsor de 1,6 litri si 110 CP, are un pret de pornire de 20.700 euro (TVA inclus). Si ca idee, cel mai scump model din gama (berlina) ajunge – fara optiuni - la 32.300 euro (TVA inclus) si “contine”, la nivel tehnic, un V6 HDi de 2,7 litri si 208 CP, cuplat la o cutie automata cu 6 trepte si suspensie Hydractive III+.
Autor: Dan Damian


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.