Bavareazii aniverseaza 75 de ani de la introducerea primului roadster in gama proprie.
BMW RoadstersDaca BMW a ajuns ceea ce este astazi, o marca premium asociata cu sportivitatea, indiferent de ce model este vorba, acest lucru se datoreaza intr-o mare masura unei aparitii de acum 75 de ani: primul roadster BMW. Vorbim de roadstere, nu de decapotabile, iar roadsterele sunt prin definitie un exponent al sportivitatii, indiferent de timp. Iata cum a fost prezentat primul roadster BMW, modelul 315/1, lansat in 1934: "Multi soferi germani vad in masini nu doar un mod de a calatori confortabil si rapid, ci si o latura sportiva. Acestia sunt oamenii care, atunci cand vad o forma aerodinamica, o capota lunga si un vitezometru calibrat pana la 150 km/h simt chemarea drumurilor deschise, perfecte pentru a conduce rapid, simt tentatia drumurilor virajate din Alpi si au satisfactia depasirii usoare a celorlalte masini".
Primul roadster BMW se mandrea acum 75 de ani cu un motor cu 6 cilindri in linie, cu o capacitate cilindrica de doar 1,2 litri. Puterea maxima era de 40 CP (alimentarea se facea prin intermediul a doua carburatoare), suficient pentru ca masina sa poata ajunge la o viteza maxima de 120 km/h. Consumul mediu de benzina declarat atunci era de aporoximativ 10 litri/100 km. La acea vreme exista si notiunea (oficiala) de consum de ulei, modelul 315/1 fiind creditat cu un consum situat intre 0,1 si 0,2 kg la 100 km.
Tot la sfarsitul anului 1934 a fost lansata o alta versiune a acestui model, numita 319/4, cu un alt motor. Unul de 1,9 litri, alimentat prin 3 carburatoare, a carui putere maxima era de 55 CP, viteza maxima a masinii crescand pana la 135 km/h.
A urmat apoi roadsterul 328, model emblematic pentru cursele de masini de atunci, ce a aparut in showroom-uri in primavara lui 1937 si al carui motor dezvolta 80 CP. La o greutate de doar 830 kg, 328 se misca foarte bine pentru acele vremuri, viteza maxima fiind de 155 km/h. Pana in 1940, cand productia acestui model a fost sistata, s-au construit 468 de exemplare. De aceea in zilele noastre modelul 328 este o raritate, sumele de tranzactionare la cate o licitatie sporadica fiind la nivelul unei mici averi.
BMW 507A aparut apoi o adevarata bijuterie din punct de vedere tehnic si al designului, chiar si in ziua de azi. Este vorba de modelul 507, care a debutat la New York in 1955. Mult mai modern si cu un motor foarte performant, 507 a intrat in atentia multor celebritati ale vremurilor (in galeria foto puteti vedea o poza cu Elvis la volanului unui 507). Motorul masinii era de aceasta data un V8 din aluminiu (!) care dezvolta 150 CP (la cerere chiar 165 CP) dintr-o cilindree de 3,2 litri. Viteza maxima de 220 km/h nu ar complexa masina nici chiar in zilele noastre. Produs intre 1956 si 1959 in 251 de exemplare, modelul 507 este astazi o piesa de colectie, fiind pe listele de achizitii ale multor pasionati de masini clasice.
BMW Z1A urmat o perioada de 29 de ani de pauza in categoria roadsterelor pentru BMW, abia in 1988 fiind prezentat urmatorul model. Este vorba de BMW Z1, un model special prin prisma tehnologiei si solutiilor de design. Toate panourile caroseriei erau facute din plastic si asamblate pe scheletul de otel al masinii, iar portierele puteau culisa in jos, chiar si in timpul mersului. Suspensiile si motorul proveneau de la Seria 3. Propulsorul, unul cu 6 cilindri in linie, de 2,5 litri si 170 CP era montat in spatele puntii fata. Acceleratia 0 - 100 km/h se facea in mai putin de 8 secunde, iar viteza maxima era undeva la 225 km/h. Productia masinii a incetat in 1991, dupa exact 8.000 de unitati fabricate.
Ceea ce a urmat apoi stim cu totii. Modelul Z3, cu ale sale versiuni M, apoi Z4 cu designul sau din cu totul alt curent si apoi a doua generatie a lui Z4, cea prezenta acum pe piata. Intre timp nu trebuie uitat nici modelul BMW Z8, roadster-ul special, cu motorul vechiului M5.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.