Volvo pluseaza la capitolul siguranta cu un nou sistem destinat sa atraga atentia soferului ca e cazul sa ia o pauza.

Inovatia este foarte ingenioasa si se adreseaza celor care conduc mult si in conditii de monotonie, cum ar fi pe autostrada, dar nu numai. Ca si in cazul sistemului Collision Warning with Auto Brake, specialistii suedezi s-au orientat dupa statistici. Acestea arata ca, in America, de exemplu, soferii care adorm la volan cauzeaza anual circa 100.000 de accidente care se soldeaza cu aproximativ 1.500 de morti si cu 70.000 de raniti. In Europa, specialistii au ajuns la concluzia ca 25 de procente din accidentele mortale de pe autostrazile germane sunt cauzate de oboseala soferilor.

Cum ai reactiona daca masina ti-ar recomanda sa iei o pauza?
Sistemul proiectat de Volvo se numeste DAC (Driver Alert Control) si este format dintr-o camera video, mai multi senzori si o unitate electronica. DAC nu monitorizeaza soferul, cum s-ar putea crede, ci miscarile masinii, pe care le analizeaza, apreciind apoi daca acestea ar putea fi cauzate de neatentia soferului sau de lipsa de concentrare a acestuia. Practic, senzorii analizeaza miscarile masinii (pot simti corectiile de directie facute de sofer, dar si periodicitatea acestora), iar camera, pozitionata in partea superioara a parbrizului, monitorizeaza distantele dintre masina si liniile de demarcatie ale benzilor. Daca acestea incep sa variaze, iar senzorii inregisteaza corectari de directie, semn ca soferul si-a pierdut din concentrare, este neatent sau, mai rau, este pe cale sa atipeasca, este declansat un semnal sonor, care sa atraga atentia, iar pe display-ul computerului de bord este afisat mesajul "Time for a break". Pentru a fi cat mai eficient, sistemul tine cont si de stilul de condus al soferului, dar si de distanta care a fost parcursa pana in momentul in care miscarile masinii indica faptul ca soferul ar putea fi obosit. Totodata, computerul de bord afizeaza in grafic, care la plecarea in calatorie contine cinci linii. Pe masura ce timpul trece, in acelasi timp cu distanta parcursa, liniile dispar rand pe rand, pentru a-i arata soferului ca resursele sale de atentie si concentrare scad si trebuie sa se odihneasca.

Cum ai reactiona daca masina ti-ar recomanda sa iei o pauza?
DAC intra in funtiune la 65 km/h si ramane activat atat timp cat viteza masinii este peste 60 km/h.

Sistemul este oferit la pachet cu cel care detecteaza daca masina depaseste linia de demarcatie dintre benzi fara sa semnalizeze, tot un semn ca soferul ar putea fi obosit. Pentru a evita alarmele false, acest sistem, denumit Lane Departure Warning (LDW), poate fi decuplat de la un buton de pe bord.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.