Daca nu stiati, va marturisesc acum ca imi plac masinile electrice si imi doresc cu tarie una in viitorul apropiat. Asadar, placerea este imensa pentru mine astazi in a va prezenta experienta avuta timp de 7 zile cu BMW i3. De la a ma obisnui cu schimbatorul (impropriu spus pentru ca masinile electrice nu au schimbator de viteza) pus fix langa volan, pana la discutiile avute cu nenumarati oameni prin parcarile unde incarcam masina, le vom discuta pe toate in acest material.

Test-drive cu BMW i3. Primele impresii

Ma duc cu mare entuziasm intr-o zi ploioasa de luni sa ii las fara i3 pe cei de la BMW. In drum spre reprezentanta in Romania a bavarezilor ma tot gandeam la faptul ca eu am mai vazut masina asta-n poze, materiale pe net si rareori pe strazile Capitalei, dar parca stiu prea putine despre ea.

bmw i3

Ajuns la BMW, o vad parcata afara, langa statia de incarcat si, sincer, nu mi-a tresarit inima cand am vazut-o. Mai degraba, m-am simtit exact ca atunci cand eram copil si priveam cu o mare mirare insectele (sper ca nu sunt singurul ciudat care a facut asta). Mi-a starnit atata indignare masina asta, intrucat nici nu l-am mai auzit pe Alex (PR-ul BMW Romania). El imi spunea si-mi povestea, dar eu eram prea cufundat in tot ceea ce inseamna i3. Are atatea forme care in stilul lor parca definesc un nou normal si o infatisare generala care starneste un amalgam de emotii, in functie de unghiul din care privesti masina. Pentru mine din fata arata ca un vultur care vrea sa te insface instant si sa te roada ca pe o bucata de carne frageda, din lateral arata ca un bursuc adorabil si prietenos, iar din spate zici ca e un robotel cu capacitati de transformare intr-o arma letala la prima apasare de buton. Asta e BMW i3: un rezultat al muncii oamenilor pasionati sa aduca altceva pe piata auto si intelepciunea dovedita de bavarezi in a demonstra aproape inainte tuturor ca ei pot, ca viitorul arata asa cum ei l-au creionat si ca nu ii intereseaza ce fac altii pentru ca ei au misiunea lor de a crea noul, gata de drum.

Sa vedem, totusi, daca ideea BMW despre viitor se poate corela cu prezentul nostru.

Test-drive cu BMW i3. Ne obisnuim. Aproape ca ne imprietenim

Am plecat cu incredere la volanul lui BMW i3. Primul lucru remarcat: usurinta cu care pot modifica profunzimea si inaltimea volanului. Ah, Doamne cat de mult mi-am dorit un astfel de volan! Este primul volan pe care l-am gasit pe o masina testata de mine in care mi l-am pus cum am vrut eu, fara a fi nevoit sa fac alte modificari. Al doilea lucru care iti acapareaza privirea este bordul. Construit intr-o maniera moderna si care-ti confera senzatia ca ai pe mana o masina realizata parca doar pentru tine de un designer celebru, habitaclul e o alta poveste fascinanta despre care vom discuta un pic mai tarziu. In mod neasteptat are si acesta cateva minusuri.

Mi-am aranjat oglinzile sa-mi asigur vizibilitate si am plecat la drum... In completa liniste si, cel mai important, fara sa poluam aerul din Bucuresti. Imediat ce am iesit in intersectie, m-am uitat la kilometri. Frica ca as ramane fara baterie m-a facut sa trag repede pe dreapta si sa fac niste calcule. Asa-i cand esti cu ceva nou in mana. Te transformi in analist si statistician instant... Am vazut 172 de km si m-am linistit. I-am dat bice pana acasa, unde am parcat cu usurinta chiar daca am fost nevoit sa urc o bordura destul de mare. Am lasat-o la loc sigur, unde exista camere de filmat pentru ca mi-era oarecum frica ca ii va starni poate cuiva prea mult interesul.

bmw i3

A doua zi ma duc linistit la masina, apas pe butonul de Start, sunt informat ca masina este gata de drum, si primesc o surpriza: am mai multi km disponibili in baterie. Daca asta nu-i un mod bun de a-ti incepe dimineata, nu stiu care ar putea fi altul atunci cand vorbim de o masina electrica. Diferenta de kilometri afisata in bordul masinii este datorata faptului ca i3-ul actualizeaza in permanenta autonomia pe care o ai. La fiecare cateva secunde masina realizeaza un set complet de analize (viteza, utilizare aer conditionat, conditii de drum, anotimp, temperatura) prin care determina si traseul pe care-l vei parcurge (daca ai GPS-ul setat, bineinteles) pentru a-ti arata exact cati kilometri ai disponibili. Vei sti in fiecare moment exact cati kilometri mai poti parcurge pana voi fi nevoit sa reincarci bateria masinii.

Mi-ar fi placut sa am si HUD. Locul in care in mod normal se afla ceasurile de bord este inlocuit de un ecran cam mic din punctul meu de vedere. Chiar daca informatiile afisate sunt usor de vazut si este suficient ceea ce ai acolo, eu l-as fi vrut un pic mai mare.

Niciodata nu mi-am facut griji ca voi ramane blocat pe marginea drumului pentru ca nu mai am curent, iar asta se mai datoreaza unui lucru foarte important: am folosit frana (regenerativa) doar in caz de urgenta! Da, BMW i3 se conduce doar din acceleratie, dupa ce te obisnuiesti cu aceasta caracteristica. Suna ciudat, stiu. Si mie mi s-a parut initial un pic cam absurda ideea, insa frana de pe aceasta masina se actioneaza automat atunci cand tu iei piciorul de pe acceleratie si, daca nu apesi deloc pedala din dreapta, va frana pana la stationare. De aceea, in oras vei invata relativ repede si usor cum sa aproximezi distanta fata de cel din fata ta pentru a nu folosi deloc tu frana. Masina va frana singura. De ce? Ei bine, prin franare BMW i3 recupereaza energie si mai baga un pic de curent in baterie pentru a-ti consolida autonomia. Fii fara grija! In momentul in care masina franeaza, cei din spatele tau vor vedea asta pentru ca se aprind stopurile si vor intelege ca tu reduci viteza. Pe langa acest aspect, atunci cand franezi brusc (semn ca e un accident in fata sau pur si simplu ai fost nevoit sa stationezi imediat) stopurile vor incepe sa lumineze intermitent, anuntandu-i astfel pe ceilalti participanti la trafic ca trebuie sa reduca si ei viteza rapid. Stiu ca acum te intrebi cum naiba te descurci cu aceasta facilitate pe autostrada sau, mai important, pe serpentine. Povestim si acest aspect un pic mai jos. Pana acolo, continuam cu aventura din Capitala.

Intram cu curaj in traficul bucurestean de dimineata si, spre surprinderea mea, masina se conduce foarte, foarte usor. Directia este precisa, suspensiile sunt suficient de moi incat sa fii confortabil, iar vizibilitatea este extraordinara. Nici nu zici ca ai fi intr-o masina electrica, ci mai degraba intr-un crossover cu garda inalta la sol, iar aceasta senzatie se datoreaza in mare parte parbrizului urias ale carui dimensiuni nu se observa din exterior. Pur si simplu vei vedea tot ceea ce te inconjoara, iar daca mai luam in calcul si faptul ca avem camera de mers cu spatele, senzori de parcare, iar oglinzile laterale isi modifica pozitia automat pentru a-ti asigura maximum de vizibilitate... E deja greu spre imposibil sa faci vreo tamponare atunci cand parchezi sau efectuezi o manevra intr-un spatiu stramt.

Un plus de imaginatie al inginerilor BMW si de mare utilitate pentru posesorii i3 este reprezentat de faptul ca noaptea viziblitatea atunci cand vrei sa dai inapoi este foarte, foarte buna. Luminile de avertizare pentru ceilalti participanti la trafic sunt atat de puternice, incat nu vei fi nevoit sa intorci capul. Daca ai camera curata, atunci esti aranjat!

Per total, masina este foarte usor de condus in oras. Te incadrezi foarte usor in trafic, unde exista statii de incarcare ai loc rezervat si nu o s-o pierzi niciodata din ochi pentru ca, nu-i asa, cine mai are un i3 la fel de frumos ca al tau, nu? Directia este precisa, insa un pic mai rigida fata de alte modele ale marcii. Spre exemplu, diferenta este sesizabila in comparatie cu noul Seria 5, unde volanul poate fi miscat doar cu un singur deget. Chiar si asa, te vei obisnui rapid cu acest aspect si iti va placea dupa cateva zile faptul ca primesti un feedback mai serios, atunci cand conduci. In plus, masina asta asta stie sa urce si borduri, fara sa-ti lase urme pe caroserie, iar faptul ca e realizata din fibra de carbon si aluminiu va contribui cu mult la senzatia de plutire pe care ti-o va oferi atunci cand vei fi in scaunul soferului.

Sistemul de muzica Harman/Kardon este foarte bun, la fel cum BMW ne-a obisnuit si pe celelalte modele ale sale, iar insonorizarea este realizata excelent. Linistea din habitaclu este foarte buna, atunci cand iti vei inchide geamurile si vei asculta muzica ta preferata.

De luni si pana vineri viata mea a fost mai frumoasa cu aceasta masina, mai ales ca a fost si o perioada ploioasa. Prilejuit de acest aspect, dati-mi voie sa va spun si de cele doua obsesii ale mele: luminile si stergatoarele. Am fost placut impresionat de calitatea cu care parbrizul urias s-a mentinut curat si clar ca eu sa am cea mai buna vizibilitate, iar de lumini nu prea am avut nevoie in oras pentru ca am circulat mai mult pe timp de zi.

La interior spatiul este foarte bun, eu (stiti ca nu sunt cel mai slabut om) am stat excelent, insa am cateva nemultumiri aici. Inainte de a trece in revista micile aspecte negative este important sa mentionez si faptul ca nu exista o bariera intre tine si pasagerul din dreapta, lucru care face schimbarea locului mult mai usoara, atunci cand este nevoie sa cobori din scaunul soferului prin partea dreapta a masinii. Thumbs up pentru asta!

Bordul care arata foarte bine... Nu este foarte util, din pacate. Am facut greseala sa-mi las telefonul chiar sub infotainment si la o frana brusca am crezut ca se lipeste de parbriz. Estetic este o adevarata sa placere sa privesti acest bord, insa la capitolul practicalitate nu sta prea bine. Mi-ar fi placut sa existe un spatiu separat de cotiera, usa si torpedo in care sa-ti poti pune diferite lucruri si care sa nu fuga atunci cand faci vreo manevra. Tot aici vreau sa spun ca mi-ar fi placut sa am posibilitatea sa misc ecranul consolei centrale in pozitii diferite, insa el este fix. Poate pe urmatoare generatie de i3 acest lucru va fi posibil.

Ce e cu adevarat impresionant sunt ”ingredientele” cu care interiorul acestei este realizat. Daca la exteterior avem fibra de carbon, aluminiu, sticla de cea mai buna calitate si cate un pic de plastic reciclat prin anumite locuri, la interior este un alt univers fascinant. Divizia "i" a celor de la BMW s-a gandit ca daca tot realizeaza o masina complet electrica, macar sa o faca si complet eco. Cum? Va spun imediat: Aproape toate materialele din habitaclu sunt reciclate. La interior sunt folosite lana, bumbac, lemn si piele. Toate acestea provin din resurse naturale! Materialul textil folosit pe scaune este 100% reciclat. Toate acestea sunt gandite pentru a reduce cu cat mai mult posibil amprenta de carbon a posesorului de BMW i3.

Citeste si:

Ca tot am vorbit de spatii... Ai loc sa-ti pui tot ce vrei tu in portiera. Spatiul de acolo e atat de mare, incat pe mine m-a si incomodat un pic la picioare atunci cand am condus pe distanta mai lunga. E drept, eu stau mai imprastiat la volan, dar chiar si asa e un plus faptul ca ai atat de mult loc in care sa-ti pui lucrurile.

Pasagerii au loc berechet in spate, iar i3 poate duce in confort 4 oameni la destinatie. Ce e interesant aici e ca poti folosi usile (suicide doors, in stil Rolls Royce) care intriga trecatorii pentru un acces facil in spate sau poti sa procedezi exact ca la un coupe cu 2 usi si doar sa muti spatarul scaunului din fata.

Test-drive cu BMW i3. Cum m-am descurcat cu incarcarea si autostrada

Si, mai ales, cu toti oamenii curiosi. Ei bine, n-a fost greu. Cand vezi ca un om e interesat de tehnologia electrica parca, cel putin mie, imi vine sa ii zic tot ce vrea el sa stie, sa il duc la un test-drive si sa ii dau si un discount. Stiu ca suna nebuneste, dar imaginati-va cum ar fi ca maine toate masinile din Bucuresti sa fie electrice. Sunt sigur ca aerul va avea o calitate mult mai buna.

bmw i3 tesla p90

Lasam acest aspect deoparte si ne continuam aventura. Plecam pe autostrada! Planul e facut, sunt gata sa-l execut! Am incarcat masina si am plecat pe A1 inspre Pitesti. Alex (PR-ul BMW Romania) m-a avertizat de la bun inceput ca autonomia va scadea considerabil daca GPS-ul isi da seama ca plec la drum pe autostrada. Fara sa ma mai gandesc la alte scenarii, am setat pilotul automat la 85 de km/h, am comutat in modul ECO PRO+ (unde nu poti folosi aerul conditionat si nu trebuie sa depasesti 90 de km/h) si m-am pregatit sa fiu injurat de toti colegii de trafic. Am scapat ieftin si am ajuns linistit in Pitesti. Cred, totusi, ca am suparat doi soferi de TIR care au fost obligati sa ma depaseasca.

Am pus masina la incarcat in Pitesti, unde am ajuns cu o rezerva de 102 de km in baterie. Mult mai mult decat ma asteptam. Eu eram ferm convins ca voi ajunge cu maxim 10-20 de km ramasi. In 30 de minute bateria a fost incarcata complet, timp in care am avut timp sa mananc o prajitura buna si sa beau o cafea.

Mi-am continuat linistit apoi drumul spre Rucar, unde am ajuns cu peste 60% de energie ramasa in baterie. A doua zi dis-de-dimineata mi-am intrebat gazdele daca pot sa imi incarc masina la o priza. Dupa ce s-au uitat un pic nedumeriti la mine, m-au indrumat catre un loc in care am pus i3-ul sa mai castige un pic de autonomie.

Conform masuratorilor realizate am ajuns la concluzia ca in 3 ore si jumatate bateria s-a incarcat cu 63 de km, suficient cat sa ma plimb prin zona si ma bucur de temperaturile mai scazute, privelistile frumoase din tara noastra si aerul curat.

Tot prin zona Rucar-Bran am testat masina si in curbe, unde am realizat ca are o stabilitate foarte buna si sistemul automat de franare nu actioneaza atunci cand intri pe serpentine. Stim cu totii ca nu e bine sa franezi in curba, iar BMW a gandit bine sistemul de franare regenerativa, asa ca nu va trebui sa iti faci griji ca masina iti va crea probleme.

Tot pe drumurile din zona de munte am mers si noapte, timp in care am gasit si cel mai mare minus al acestei masini: faza lunga. Daca e ceva ce nu imi place deloc-deloc e combinatia intre lumina alba si lumina galbena. Cu tristete va spun ca faza lunga este pe halogen, adica de culoare galbena, in timp ce faza scurta este LED. Nu stiu de ce au ales sa faca asa ceva si sper ca exista posibilitatea ca pe o echipare superioara sa poti avea full LED.

bmw i3 faruri

Intr-acelasi timp contrabalanseaza sunetul pe care aceasta masina il scoate atunci cand accelerezi, dar si atunci cand franezi. Daca nu ai trafic in jurul tau si tii geamul deschis, vei auzi un sunet ascutit care seamana cu motoarele cu reactie ale avioanelor, dar intr-o intensitate mult mai mica. Cand apesi pedala pana la podea, iti creaza impresia ca te vei ridica imediat in aer. Senzatia asta placuta oferita de BMW i3 este dublata si cuplul instant pe care-l primesti atunci cand accelerezi si poti sa-ti surprinzi pasagerii cu viteza mare la care poti ajunge in cateva secunde.

bmw i3

Timpul a trecut repede, asa ca a venit momentul sa ma reintorc pe autostrada. De data asta cu mai mult curaj, asa ca n-am mai setat pilotul automat si am condus cu o viteza cuprinsa intre 130 si 139 de km/h pana la intrare in Bucuresti, unde incepuse deja traficul.

Am ajuns cu bine acasa, am parcat masina si m-am dus zambind in casa stiind ca a fost pentru prima oara cand am condus o masina complet electrica care chiar isi indeplineste cu brio misiunea de a te duce din punctul A in punctul B in siguranta si confort.

Test-drive cu BMW i3. Concluzii

Intrebari pe care ar trebui sa ti le adresezi daca te gandesti la o masina electrica:
  • Iti plac tehnologiile noi?
  • Esti dispus sa cheltui aproximativ 40.000 de euro pe o masina noua? (30.000, daca iei voucherul de la stat de 10.000 de euro)
  • Saptamanal faci aproximativ 300 de kilometri de acasa la munca si invers?
  • Ai o statie de incarcare rapida in apropiere de tine?
  • Vrei sa iti incarci repede masina acasa pentru un cost mult mai mic fata de o masina cu combustie interna?
  • Familia/prietenii locuiesc la o distanta mai mica de 300 de kilometri de locul in care traiesti/muncesti?
  • Iti doresti costuri de intretinere minime pentru masina ta noua?
  • Ai timp disponibil sa le explici tuturor celor sunt interesati de noua ta masina electrica experiente pe care ei nu le-au trait niciodata?
Daca raspunsul la intrebarile de mai sus este ”Da”, atunci e clar ca vrei o masina electrica si ar fi bine sa ti-o cumperi cat mai repede. Nu de alta, dar va veni o vreme cand voucherele de 10.000 de euro vor disparea, iar incarcarea masinilor va costa. Momentan este foarte, foarte avantajos sa-ti achizitionezi o masina electrica, iar BMW i3 indeplineste cu brio task-urile pe care le-ai avea de facut saptamanal, fara sa-ti creeze probleme.

bmw i3 florin amariei

Sunt absolut convins ca am uitat sa va spun cateva lucruri despre aceasta masina sau aveti voi curiozitati pe care nu le-am satisfacut aici, de aceea va invit sa mergeti la un test-drive si sa incercati BMW i3. Sunt increzator ca v-ar placea foarte mult. Daca v-am convins macar sa incercati un autovehicul electric, va rog sa-mi si spuneti cum a fost experienta!

Toate fotografiile pot fi gasite AICI!

Daca va intereseaza si altceva de la BMW, atunci puteti citi si experientele avute cu: BMW X1, BMW X3, noul BMW Seria 5 si BMW X5.

Pe data viitoare!