Pregatirea BMW M4 DTM in tunelul aerodinamic inainte de startul sezonului DTM 2017 s-a schimbat considerabil. Anterior, specialistii in aerodinamica aveau mai mult timp pentru a efectua munca detaliata pentru a asigura eficienta aerodinamica optima cand dezvoltau o noua masina. Acum, o zi in ultramodernul BMW Group Aero Lab este echivalentul unei zile petrecuta pe circuit.

De 50 de ori 15: aceasta a fost formula utilizata de specialistii in aerodinamica la BMW Motorsport cand au dezvoltat noul BMW M4 DTM inaintea sezonului 2017. Au fost permise 50 de zile in tunelul aerodinamic, cu un maxim de 15 ore pe zi. Nici un minut mai mult. Din dorinta de a mentine costurile de dezvoltare a noilor masini DTM cat mai reduse, Asociatia Motorsportului din Germania (DMSB) a lucrat cu constructorii prezenti in campionat pentru a limita timpul de dezvoltare in tunelurile aerodinamice. Pentru a profita la maximum de timpul limitat permis, specialistii in aerodinamica au analizat propriile procese si metode.

Procesul de testare aerodinamica vine in completarea simularilor computerizate pe care BMW le-a realizat cu solutii specializate care analizeaza curgerea aerului pe un model format din 500 de milioane de celule.

Cursa contra cronometru

In motorsportul modern, eficienta maxima este nu doar un factor important al week-endurilor de cursa, ci si in procesul de dezvoltare. Fiecare minut conteaza. Planificarea unei sesiunii in tunelul aerodinamic a fost complet adaptata noului regim al BMW M4 DTM si este similara unei zile de test pe circuit. In prima faza, inginerii definesc configuratia initiala, apoi stabilesc un calendar precis pentru testele urmatoare. Accentul a fost stabilit in principal pe structura modelului ce urma a fi testa in tunelul aerodinamic. Comparativ cu dezvoltarea modelului BMW M4 DTM din 2014, cel nou este asamblat intr-un mod mai modular pentru a permite modificari mai rapide la detaliile aerodinamice. De exemplu: in teste se foloseste o capota compusa din opt componente individuale, care pot fi schimbate separat.

Citeste si:

Precizia este importanta

In functie de complexitatea pieselor care urmeaza sa fie schimbate, specialistii in aerodinamica de la BMW au putut testa, in medie, trei configuratii de masina pe ora. Modelul a fost pregatit, montat pe un hexapod si pozitionat cu precizie, cu tolerante maxime de sutimi de milimetru, pentru a permite simularea diferitelor situatii de pilotaj, precum viraje rapide, ace de par stranse sau linii drepte. In timp ce un model BMW M4 DTM la scara redusa 60% era inca in constructie, activitatea era deja demarata pentru analizarea datelor acumulate. In cele din urma, nici un timp de teste suplimentar nu mai era irosit pentru o configuratie care anterior nu oferise rezultatul dorit.

Toate aceste etape s-au succedat cu repeziciune, dar fara a omite precizia. Un vechi dicton din motorsport ramane adevarat: fiecare zecime de milimetru conteaza in tunelul aerodinamic. Apoi, acestea pot fi transformate in zecimi de secunda pe circuit.