In timp ce pilotii si echipele se pot baza pe o experienta bogata acum cand intra in al saselea sezon de la revenirea BMW in competitia acerba a turismelor, masina este o noutate: anul acesta, BMW Motorsport aliniaza modelul BMW M4 DTM care a fost dezvoltat in conformitate cu noul regulament tehnic.

Patru titluri in trei ani: automobilul denumit BMW M4 DTM este sinonim cu succesul. Marco Wittmann (Germania) a castigat titlul pilotilor cu aceasta masina in 2014 si 2016. BMW Team RMG a cucerit titlul echipelor in 2014, in timp ce BMW a castigat competitia constructorilor in 2015. Anul acesta este inceputul unei noi ere. In lumina noilor reglementari, BMW M4 DTM a suferit o revizie capitala si a fost supus unei dezvoltari semnificative. Acum, BMW M4 genereaza peste 500 CP, in timp ce aerodinamica a fost si ea subiectul unor modificari extinse. Tehnologia inovatoare a fost utilizata pentru producerea componentelor.

"Suntem foarte nerabdatori sa inceapa noul sezon DTM. Numeroasele schimbari vizeaza in principal un lucru: si mai mult spectacol pentru fanii de pe circuit si din fata televizoarelor", a declarat directorul BMW Motorsport, Jens Marquardt. "Imi plac foarte mult noile masini, mai puternice. Pilotii de la volan vor face si mai mult diferenta in viitor, iar fanii vor fi si mai aproape de echipe si piloti la circuit. Aceasta combinatie promite un sezon 2017 foarte interesant. Inginerii nostri au lucrat asiduu de-a lungul ultimelor luni pentru a dezvolta o serie de noi solutii detaliate pentru BMW M4 DTM, pe baza regulamentului DTM pentru stagiunea 2017. Sunt foarte mandru de acest efort de echipa. Unul din punctele de atractie personale este noua aspect al BMW M4 DTM. Crucile albastre sunt un element de design care provine de la emblematicul BMW 3.0 CSL al anilor '80. Orice fan DTM va recunoaste crucile albastre de la legendarul BMW M3 DTM din anii '80, care erau lipite pe faruri. In 2017, facem acest lucru in mod digital - asa cum este cazul, de exemplu, si la noul BMW Seria 7. Asteptam cu nerabdare primul week-end de cursa de la Hockenheim."

Vantul schimbarii Regulamentele au impus ca inginerii BMW Motorsport sa abordeze altfel aerodinamica atunci cand au dezvoltat BMW M4 DTM. Un difuzor scurt si faptul ca garda la sol a fost marita in conformitate cu regulamentul reduc forta aerodinamica si "aerul murdar". Topologia fluxului din jurul masinii a fost revizuita complet. Acum, bara frontala are o forma complet noua si formeaza punctul de pornire pentru fluxul de aer din jurul masinii. In 2017, conform regulamentului, oglinzile retrovizoare exterioare au din nou un design mult mai conventional. Printre numeroasele modificari vizibile in mod clar se numara conturul si mai proeminent al canalului lateral, conductele de aerisire de pe pasajele rotilor spate, care sunt utilizate in premiera, si designul foarte detaliat al spatelui masinii.

Aripa spate reprezinta una dintre schimbarile cele mai usor de recunoscut la masinile DTM din 2017. Drag Reduction System (DRS) a fost modificat. Pana acum, aripa spate consta dintr-un singur profil si era coborat ca o parte cand DRS era activat. Aripa spate a noului BMW M4 DTM este realizata din doua profiluri, iar cel superior basculeaza in sus cand DRS este activat. Fata de situatia anterioara, capetele nu se mai misca odata cu aripa. In 2017, intervalul de ajustare a sistemului este de pana la 40 de grade, ceea ce il face sa fie mai eficient fata de anul trecut. Spliterul fata si partea inferioara a sasiului masinilor DTM sunt componente standard, in conformitate cu noul regulament. Acelasi lucru este valabil si pentru podeaua, care este mai groasa cu cinci milimetri fata de inainte. Difuzorul spate are o forma complet noua si este mai scurt si mai plat decat cel al modelului anterior.

Pe parcursul dezvoltarii aerodinamice a noului BMW M4 DTM in Aero Lab al BMW Group, inginerii au fost nevoiti sa fie si mai eficienti decat de obicei: ei au avut doar 50 de zile in care sa testeze noul model in tunelul aerodinamic si sa-l optimizeze. In consecinta, calculele CFD, simularile si realizarea rapida a prototipurilor de componente de la modelele din tunelul aerodinamic au jucat un rol mai important.

Si mai multa putere Cand vine vorba de motor, regulamentul DTM pentru sezonul 2017 permite un diametru mai mare al restrictorului de aer, prin care motorul trage mai mult aer pentru combustie. Avand restrictoare de aer marite de la 2 x 28 milimetri la 2 x 29 milimetri, ciclul de incarcare a fost adaptat corespunzator. Aceasta sporeste performanta motorului cu aproape 25 CP la peste 500 CP. Pentru ca motorul, cunoscut acum ca P66/1,necesita mai multa racire ca urmare a performantelor mai mari, prizele frontale de aer de racire au fost modificate. O alta consecinta a puterii mai mari disponibila in DTM 2017 este utilizarea unor discuri de frana din fibra de carbon, mai puternice si mai rezistente.

In specificatia sa finala, motorul BMW V8 consta din aproape 800 de componente diferite. In total, propulsorul este compus din aproape 4.000 de piese individuale. Cand a conceput motorul pentru DTM, BMW a profitat la maximum de cunostintele tehnologice ale BMW Group. Turnatoria high-tech de la uzina BMW din Landshut a contribuit cu piesele turnate mari, precum chiulasele si carterele. Prelucrarea pieselor turnate, acoperirea lor si orice tratament termic necesar au fost realizate de catre departamentele de specialitate corespunzatoare de la München.

BMW Power continua sa fie transferata prin intermediul unei transmisii secventiale de curse, cu sase trepte, care este operata pneumatic prin clapetele de pe volan. Are 11 rapoarte de transmisie, care permit inginerilor si pilotilor sa reactioneze la caracteristicile circuitului si ale motorului cand regleaza masina.

Citeste si:

Tehnologie inovatoare pentru eficienta si mai mare Prinderea motorului este o componenta structurala complexa, care este supusa unei solicitari mari, si conecteaza cadrul motorului cu motorul. A fost produsa special pentru masinile DTM prin utilizarea unei proceduri de imprimare 3D aditiva si optimizata cu ajutorul topologiei.

De decenii, inginerii BMW Motorsport si colegii lor de la dezvoltarea productiei BMW sunt priviti ca pionieri in domeniul metodelor aditive de productie. Impreuna, ei avanseaza cu aceasta tehnologie de productie orientata spre viitor, sporind atat eficienta, cat si viteza de productie a componentelor de motorsport. Din 2015, in motoarele DTM, BMW Motorsport utilizeaza o roata a pompei de apa ce este realizata de o imprimanta 3D. Componenta de mare precizie, care este supusa unor solicitari ridicate, consta dintr-un aliaj de aluminiu si si-a dovedit calitatile in mediul dificil al motorsportului.

Sasiul pentru sezonul DTM 2017 consta din numeroase componente standard: amortizoare, bara antiruliu, brate triunghiulare, prinderi ale rotilor, butuci si nuci ale rotilor sunt in versiuni standard. Cu toate acestea, inginerii BMW Motorsport au avut libertate cand a fost vorba de arcuri laterale si al treilea element al puntii fata, precum si de configurarea si modelul componentelor standard.

Monococa din fibra de carbon este instrumentala in asigurarea sigurantei pilotilor in noul BMW M4 DTM. Cu rezervor integrat, roll-bar din otel si elemente suplimentare de impact, aceasta ofera protectie eficienta pilotului in cazul unui accident.

Conditii noi, tur dupa tur Interactiunea dintre sasiu si anvelopele Hankook de generatie 2017 a avut si ea o mare importanta. Cu design si compozitie noi, partenerul pentru pneuri al DTM adauga un nou element interesant pentru sezonul ce urmeaza. Noul pneu DTM pentru asfalt uscat - Ventus Race – va genera o aderenta mai mare decat predecesorul sau cand se afla in conditii bune. Pe de alta parte, anvelopa se va degrada mai repede si mai dramatic in functie de stilul de pilotaj. Acest lucru a fost urmarit de constructorii auto si organizatori si va avea un efect semnificativ asupra timpilor pe tur.

In cele din urma, noile faruri LED caracteristice completeaza aspectul modelului 2017. Efectiv, acestea ofera masinii un "aspect dinamic". Stopurile au fost si ele reinterpretate.

Marco Wittmann analizeaza modelul BMW M4 DTM Pe parcursul testelor DTM de la Hockenheim, campionul en-titre Marco Wittmann si-a facut timp pentru a explica cele mai importante modificari la masina lui, Red Bull BMW M4 DTM.

O imagine compacta a principalelor modificari ale BMW M4 DTM

  • Partea frontala: Faruri: crucile albastre sunt o amintire a modelelor BMW emblematice de pe circuit si sosea - de la BMW 3.0 CSL si prima generatie BMW M3 din DTM pana la actualul BMW Seria 7.
  • Motorul BMW P66 /1: cresterea in diametru a restrictoarelor de aer a sporit puterea motorului la peste 500 CP. In consecinta, au fost facute si alte modificari.
  • Aripioare: design mai simplu al elementelor aerodinamice, in conformitate cu regulamentul.
  • Bara: parte frontala reconceputa pentru a include spliterul frontal pentru debit de aer eficient, bazata pe schimbarile aerodinamicii, asa cum este specificat in regulament.
  • Retrovizoare exterioare: aerodinamica redusa in zona oglinzilor, in conformitate cu regulamentul.
  • Partea laterala: Pneuri: constructie si compozitie noi ale anvelopelor Hankook. Genereaza mai multa aderenta decat modelul anterior atunci cand este in conditii bune. In contrast, se va degrada mai repede si mai dramatic, in functie de stilul de pilotaj. Acest lucru a fost urmarit de constructorii auto si organizatori si va avea un efect semnificativ asupra timpilor pe tur.
  • Sasiu: O serie de componente ale sasiului si franelor a fost standardizata, ca si in cazul jantelor. Cu toate acestea, cinematica suspensiei, precum si configurarea amortizoarelor si a arcurilor poate fi ajustata individual.
  • Podea: Fundul plat de lemn este mai gros cu cinci milimetri, in conformitate cu regulamentul. Aceasta duce la o garda la sol mai mare si, in consecinta, la o forta de apasare mai mica.
  • Canale laterale: ca si in partea frontala si cea spate ale masinii, debitul de aer a fost modificat in canalele laterale.
  • Partea spate: Aripa spate: DRS a fost modificat. In 2017, aripa spate consta din doua parti, elementul superior basculand in sus cand este operat DRS. In general, sistemul este mai eficient.
  • Difuzor: difuzorul spate al noului BMW M4 DTM este mai scurt si mai plat decat cel al predecesorului, pentru a respecta noul regulament. Ca atare, genereaza mai putina forta aerodinamica.
  • Stopuri: designul stopurilor il respecta pe cel actualizat al noului BMW M4 Coupé.
  • Sort spate: revizuire completa a sortului spate si ajutare pentru a se potrivi topologiei modificate a debitului - de exemplu, datorita noului difuzor spate.

Date tehnice BMW M4 DTM

  • Dimensiuni: Lungime: 4.725 mm Latime: 1.950 mm Inaltime: aprox. 1.200 mm
  • Masa: 1.120 kg (in conformitate cu regulamentul, fara pilot, in functie de balast de performanta)
  • Motor: Tip: P66/1, motor V8 atmosferic, cu cilindri dispusi la 90° Capacitate: 3.999 cmc Masa: 148 kg Alezaj: 93 mm Cursa: 73,6 mm Turatie motor: max. 8.500 rpm Performante: peste 500 CP Restrictoare de aer: 2 x 29,0 mm, in conformitate cu regulamentul
  • Bloc motor si chiulasa realizate din aluminiu turnat la turnatoria BMW din Landshut; arbore cotit din otel; patru supape per cilindru, operate de tacheti cu cupa; axuri cu came din otel, actionate de lanturi; injectie cu carburant in galeria de admisie, cu presiune joasa, o duza de injectie per cilindru; sistem de carter uscat
  • Acceleratie: 0-100 km/h in 2,6 sec Viteza maxima: aprox. 285 km/h
  • Capacitate rezervor: 120 de litri
  • Sasiu: Monococa din fibra de carbon, cu rezervor integrat si roll-bar din otel; elemente de impact din fibra de carbon pe partile laterale, in fata si in spate
  • Transmisie: Cutie de viteze sport secventiala, cu sase trepte, operata prin intermediul clapetelor pneumatice dispuse pe volan; ambreiaj ZF din fibra de carbon, cu patru discuri; diferential multidisc ajustabil, cu patinare limitata
  • Punte fata/punte spate: Suspensie cu brat triunghiular cu lonjeroane si amortizoare reglabile (sase setari); arcuri H&R
  • Frane: Sistem hidraulic cu circuit dublu; etriere monobloc din aliaj; discuri de frana (fata si spate) din fibra de carbon, ventilate interior; echilibru al franelor ajustabil de conducator; supapa electromagnetica de pornire
  • Jante: Aluminiu forjat; 18" x 12" fata, 18" x 13" spate
  • Pneuri: Hankook; fata: 300-680-18, spate: 320-710-18 (design si compozitie noi)