Timo Mäkinen, unul din primii Finlandezi Zburatori, a decedat la varsta de 79 de ani. El a intrat in istorie pentru victoriile nebune cu Mini, asa cum sunt legendarele Monte Carlo sau Raliul celor 1000 de Lacuri.

Debutul sau competitional a fost alaturi de fratele sau, Harri, caruia i-a fost navigator intr-un Triumph TR3. Prima lor participare in Raliul celor 1000 de lacuri a decurs bine si au fost recompensati cu locul al treilea in clasa lor - chiar in spatele unui tandem de modele Saab pilotate de Erik Carlsson si Rauno Aaltonen.

Prima sa participare internationala in afara Finlandei a fost la editia 1962 a RAC Rally, cand Stuart Turner a avut incredere in el pentru a-i incredinta un model Mini Cooper oficial. Turner, pe atunci team manager BMC, isi aminteste o introducere mai degraba neortodoxa a lui Mäkinen. "Dealerul local Morris din Helsinki m-a sunat la biroul din Abingdon", povesteste Turner. "Mi-a spus ca sustine un tanar si i-ar aduce publicitate daca i-as oferi un volan pentru RAC 1962." Mäkinen a rasplatit increderea acordata de Turner si s-a impus la clasa lui.

Mäkinen a fost ales pentru un program partial care a inclus participari cu Mini si Austin Healey 3000s pentru sezonul 1963. Prima victorie majora a venit la Raliul Lalelor (Olanda) din 1964, dupa care sezonul urmator a inceput cu un succes extraordinar la Monte Carlo. Avandu-l pe Paul Easter ca navigator, Mäkinen a spulberat concurenta gratie modelului 1275S de Grupa 3. Cel mai apropiat rival a fost Eugen Bohringer, al carui Porsche 904 a avut un deficit de 20 de minute.

In 1966, Mäkinen reusea succese consecutive la Monte Carlo - dar avea sa piarda victoria ca urmare a descalificarii din cauza farurilor montante pe grila radiatorului, care nu erau corespunzatoare cu regulile de omologare franceze. De atunci Mini a transformat aceasta controversa intr-o emblema si orice client isi poate comanda acum un set de suplimentar de faruri de instalat pe radiator.

Citeste si:

Insuccesul de la Monaco a fost repede depasit cu o alta pefromanta istorica in Raliul celor 1000 de Lacuri, cu a doua victorie consecutiva in 1966. Doar un an mai tarziu, Mäkinen devenea primul pilot din istorie care reusea hat-trick-ul in dificilul raliu finlandez. De parca succesul din 1967 nu ar fi fost de ajuns, Mäkinen a pilotat jumatate din dificila proba speciala Ouninpohja cu capota modelului Mini Cooper ridicata, dupa ce curelele de prindere se desprinsesera.

"Am parcurs asa aproximativ 12 din cei 25 de kilometri ai probei", rememora Mäkinen. "Am fost al treilea cel mai rapid, chiar daca cu greu putem vedea traseul - rezistenta aerodinamica a fost teribila. Am incercat sa scot capul pe fereastra, dar casca de protectie era prea mare! Am aruncat masina in derapaje in stanga si in dreapta pentru a incerca sa vad ceva prin geamurile laterale."

Din 1968, Mäkinen a trecut la Ford, unde a pilotat legendarul RS1600 Escort, castigand RAC Rally in perioada 1973-1975. Cu incepere din 1977, Mäkinen s-a transformat din sprinterul suprem intr-un pilot al clasicelor de anduranta. Avandul ca navigator pe Jean Todt, el a fost o prezenta obisnuita in maratoanele africane Peugeot, la comenzile modelului 504 V6 Coupé.

Intotdeauna dornic sa se distreze, Mäkinen a fost mai mult decat dornic sa incerce orice implica un motor. Un spirit deosebit l-a ajutat sa castige runda inaugurala din 1969 a campionatului britanic de barci - nu inainte de a-l convinge pe constructorul barcii sale de a-i monta un al treilea motor V8. Doua nu ar fi fost de ajuns, relateaza BMW intr-un comunicat remis 9AM.ro.

Timo Mäkinen, alaturi de Rauno Aaltonen, a fost unul din primii piloti care a promovat stilul de pilotaj cu franare cu piciorul stang. Cursele spectaculoase cu dreapaje, sarituri incredibile si victorii pe masura, a construit faima sportiva Mini. Setul suplimentar de faruri pe grila radiatorului este un simbol special al marcii, care evoca acei ai nebuni. Iar Timo ramane, pentru totdeauna, unul din originalii Finlandezi Zburatori.