Auto 7 Iunie 2008 16:25
Dacia Sandero a fost lansata marti, oficial, in Romania. Pe langa acest model, colaborarea dintre Dacia si Renault a adus pe piata in ultima perioada o gama complexa de masini competitive, capabile sa se bata de la egal la egal cu firme de renume de pe piata auto.

Pana sa se ajunga insa la momentul in care exista deja cinci modele Dacia extrem de fiabile, vandute in toate colturile lumii, producatorul roman a parcurs un drum lung, de patruzeci de ani. In prezent, Dacia a devenit unul dintre cele mai de succes branduri ale Romaniei, cunoscut la nivel mondial.

Istoria de 40 de ani a modelelor Dacia

Grupul Renault a investit, din 1999 si pana in prezent, peste 600 de milioane de euro in modernizarea echipamentelor de productie ale uzinei de la Pitesti. Autoturismele produse atat in tara cat si in strainatate sunt comercializate astazi in peste 40 de tari.

Revenind la Sandero, ultimul dintre autoturismele lansate, trebuie precizat ca automobilul este derivat din Renault Sandero, comercializat de grupul francez in Brazilia si Argentina. Dacia Sandero a fost prezentata oficial, pentru prima oara, la Salonul Auto de la Geneva, din martie 2008.

Este primul autoturism care poarta noua sigla a companiei Dacia si are preturi cuprinse intre 6.890 euro si 9.850 euro, cu TVA. Masina este disponibila in cinci versiuni de echipare si doua motorizari pe benzina, 1,4 si 1,6 litri, de 75, respectiv 90 de cai putere. Motorizarile diesel vor fi introduse abia anul viitor, din cauza restrictiilor de productie ale uzinei de la Pitesti si ale furnizorului de motoare alimentate cu motorina. Pana la finele anului, Sandero va intra pe mai mult de 40 de piete, din intreaga lume.
Penultimul dintre cele cinci modele dezvoltate pe platforma Logan (B0) este Dacia Logan Pick-Up.

Automobilul utilitar a fost lansat in primavara acestui an, dupa ce a fost prezentat in premiera mondiala, la SIAB 2007. Masina este echipata cu un propulsor pe benzina 1,6 MPI si o motorizare diesel 1,5 dCi, disponibila in doua variante de putere: 70 si 85 CP. Sarcina utila a autoturismului este de 800 de kilograme iar platforma de incarcare masoara 1,8 metri. In plus, cabina dispune de un spatiu de depozitare, situat in spatele scaunelor, cu un volum de 300 de litri. Pretul pentru automobil se situeaza intre 7.250 euro si 9.300 euro, in functie de versiunea de motorizare.

Dacia Logan Van si MCV sunt modelele care au precedat versiunea Pick-Up. In 2006, la Salonul Auto de la Paris a fost lansata Dacia Logan MCV (Multi Convivial Vehicle) sau break. Masina dispune de sapte locuri, pe trei randuri, ultimul putand fi demontat, pentru marirea capacitatii portbagajului. Volumul acestuia este de 700 litri fara al treilea rand de scaune si poate ajunge la maximul de 2.350 litri. Comercializarea versiunii MCV a inceput in Romania la 4 octombrie 2006, iar pe pietele externe, din 2007. Acest model a fost primul dintre cele cinci care au la baza platforma Logan.

Dacia Logan VAN are si ea la baza platforma mecanica Logan MCV. Acest model a fost special conceput la vremea respectiva pentru a inlocui vechiul Pick-Up. La exterior masina seamana foarte mult cu MCV-ul, deosebirea constand in inlocuirea geamurilor laterale spate si a lunetei, cu tabla. Interiorul a fost amenajat pentru obtinerea unei mase utile de 800 kg si un volum util de 2.500 litri. Noutatea pentru Dacia a fost, in acel moment, prezenta airbag-urilor pentru torace.
Dacia Logan Sedan a fost lansata in data de 2 iunie 2004, la Salonul Auto de la Paris, si a putut fi achizitionata din 1 septembrie, acelasi an.

Masina a fost asteptata cu sufletul la gura de romani, inca din anul 2000, cand presedintele de atunci al grupului Renault, Louis Schweitzer a anuntat primele detalii tehnice despre viitorul model Dacia (numit XC90).

Detaliile anutate au fost cu atat mai impresionante cu cat oficialii Renault declarasera initial ca viitoarea masina va costa 5.000 de euro. De fapt, pretul modelului de baza a atins, in momentul lansarii, valoarea de 5.800 €, iar in prezent, varianta cu toate optiunile incluse ajunge la peste 10.000 €. In anul 2005 a aparut si un model propulsat de un motor diesel.

La data de 14 septembrie 2006, a fost lansata o noua versiune, restilizata, a Loganului. Modificarile au vizat atat interiorul cat si exteriorul automobilului. Eleronul portbagajului, butonul pentru deschiderea lui din exterior, stopurile tip "cristal" si oglinzile redesenate, sunt cele mai importante dintre noile elemente.

In acelasi timp, Dacia a lansat si motorul de 1,6 litri si 16 valve cu 105 cai putere (77 kW) ce echipeaza varful de gama denumit Prestige. Interiorul Loganului beneficiaza de tapiterii noi, iar maneta schimbatorului de viteza si volanul sunt imbracate in piele. Tabloul de bord are acum ceasuri sport, cu fundalul alb. La capitolul accesorii, Logan dispune de o noua gama de radio Blaupunkt care reda casete, CD-uri sau fisiere MP3. De asemenea, nu trebuie uitati senzorii de parcare, o noua gama de jante de 15" si patru noi nuante de vopsea metalizata.

Concepte si modele care vor mai aparea, de la Dacia-Renault

Desi a dezvoltat cinci modele pe platforma Logan din cele sase anuntate pana acum, producatorul francez Renault a anuntat recent ca programul Logan va include inca patru versiuni de caroserie. Acestea vor fi prezentate pana in 2012 si includ un minivan si un SUV (Sport Utility Vehicle). Odile Desforges, directorul de achizitii al producatorului francez, a declarat la Congresul Automotive News Europe din mai, de la Torino, ca „trebuie sa dezvoltam noi caroserii pentru Logan”.

La deschiderea de la sfarsitul lunii mai, 2008, a Centrului de Design pentru Europa Centrala, Renault a prezentat un concept de pick-up, considerat „un exercitiu de design care sa dovedeasca faptul ca centrul din Romania poate crea lucruri interesante.” Pick-up prezentat de Patrick LeQuement, directorul de design al Renault, are partea din spate carosata.

In aprilie 2008, directorul comercial al Dacia, Renault si Nissan, in Romania, Jacques Daniel, a anuntat ca, la finele anului, Dacia va lansa pe piata o varianta restilizata a Logan Sedan. Prin aceasta decizie se doreste cresterea vanzarilor modelului si aducerea la noua linie de design a Dacia, prezenta la modelul Sandero.

„Logan a dovedit ca este o masina fiabila, insa, ca pentru oricare alt model care nu sufera nicio modificare substantiala timp de mai multi ani, o varianta restilizata este necesara”, a declarat Jacques Daniel. Modelul ar fi trebuit sa fie o surpriza, dar automobilul a fost fotografiat pe ascuns in interiorul uzinelor de la Mioveni, si prezentat pe mai multe site-uri romanesti.

In 2006, Dacia a prezentat la Salonul Auto de la Geneva primul concept din istoria marcii, Logan Steppe.
Automobilul semana cu un station wagon, cu aspect de SUV, avea roti de 17 inch, bare parasoc masive si scut protector cu insertii metalice. Farurile cu leduri, interiorul dotat cu ecrane LCD montate in tetiere si un ecran de dimensiuni uriase montat in usa de la portbagaj, intregeau imaginea conceptului expus la Geneva.

Date privind vanzarile autoturismelor Dacia

Conform ultimelor informatii, in cei patru ani de la lansarea pe piata, grupul Renault a vandut mai mult de un milion de automobile Logan in intreaga lume. La nivel mondial, in 2007, au fost construite 420.000 de autoturisme Logan, iar cifrele vor depasi un milion in 2009.

Doar in primele patru luni ale acestui an, au fost vandute 168.000 de unitati la nivel mondial, fiind inregistrata o crestere de 85 de procente fata de aceeasi perioada a anului trecut. Loganul s-a vandut cel mai bine pe piata din Romania, unde a depasit 100.000 de masini comercializate, in 2007. In aceeasi perioada, pe locul urmator s-a situat Rusia cu 68.000 de unitati vandute si Franta cu 32.000.
De la Dacia 1100, la Sandero. Automobilele construite la Pitesti de-a lungul anilor

In anul 1966 compania Renault a fost aleasa de conducerea Romaniei dintre mai multe nume mari din industria auto internationala. Autoritatile romane au considerat necesara producerea unui autoturism sub licenta obtinuta de la un producator strain pentru reducerea timpului intre proiectare si lansarea in productia de serie a unui automobil. Uzina de la Pitesti a luat nastere in doar un an si jumatate.

Renault 8, modelul din care a derivat Dacia 1100

A fost aleasa denumirea “Dacia” deoarece era (si este inca) unul dintre cel mai vechi nume din Romania, cu rezonanta si importante conotatii istorice. Colaborarea dintre Dacia si Renault a inceput din anul 1966, iar fabrica principala a fost inaugurata la 1 iunie 1968 la Colibasi, in prezent fiind cunoscuta drept uzina de la Mioveni.

1968. Incepe constructia modelului Renault 8 sau Dacia 1100 si cateva modele 1100 S destinate politiei si raliurilor.

1969. Dacia 1300 intra in productie.

1970-1971 Au mai fost construite versiunile Dacia 1200 (versiune bicorp), 1300L (lux) si 1301 Super Lux, destinate doar membrilor Partidului Comunist Roman.

1973. A aparut Dacia 1300 Break, 1300F fara scaune in spate si ambulanta 1300S.

1975. Este lansata Dacia 1302 Pick-Up.

1978. Licenta Renault expira, iar Dacia 1300 este facuta in intregime de romani.

1979. A fost prezentata la Bucuresti Dacia 1310 restilizata, modificarile fiind inspirate de la Renault 12 din 1975. Dacia 1310 a fost singurul model lansat de producatorul roman care a rezistat pe piata mai mult de 20 ani, fiind considerat simbolul marcii Dacia din 1979 pana astazi.

1981. A fost lansata pe piata Dacia 1310. Aceeasi perioada a marcat aparitia Daciei 1310 Sport si a prototipului coupe denumit Dacia Brasovia, deoarece era modificata la service-ul din Brasov. Dacia incearca sa produca un model pentru oras, numit Dacia 500 sau Lastun.

1983. Apare Dacia 1410 Sport cu doua portiere. Masina a fost folosita si la raliuri cu un motor Renault, modificat de Nicu Grigoras. In acelasi an s-au construit 1304 Pick-up si 1305 Drop-Side, 1410 si 1210 cu varianta de motor mare si unul economic.
1985. S-a lansat 1320 CN1 cu hatchback-ul bazat pe modelul 1310, cunoscuta si sub denumirea “bord de CN1”. De asemenea, anul 1985 marcheaza inceputul proiectarii primului autoturism de conceptie 100% romaneasca, de catre inginerii de la Dacia.

1989. A fost realizat un prototip cu partea frontala provenind de la 1320 si un spate nou.

1991. A fost lansata Dacia 1325 Liberta.

1992. Au intrat pe piata modelele 1307 double cabbed pick-up si 1309.

1994. A aparut un facelift cunoscut sub denumirea de CN2.

1995. A fost lansat CN3 pe piata europeana si Dacia Nova, primul autoturism suta la suta romanesc. De asemenea, au fost operate unele modificari la modelul 1310.

1998. Apare prototipul Nova cu 7 locuri si se fac ultimele modificari la Dacia 1310 cunoscuta ulterior sub denumirea de CN4 sau "Zambetul lui Iliescu".

2000. Este lansata Dacia Dedicatie, cu finisaje mai bune si vopsita in doua nuante de gri.

21 iulie 2004. De pe portile uzinei de la Mioveni iese ultima Dacie 1310, la 35 de ani de la aparitie. Ultimul autoturism a fost retinuta la Muzeul Dacia.

8 decembrie 2006. Vehiculele utilitare Dacia sunt si ele retrase din productia de serie.

1999. Uzina de la Mioveni este preluata din nou, dupa mai mult de 30 de ani, de grupul Renault. In acelasi an a fost anuntat modelul XC90 (Logan).

2000. Este lansata Dacia Super Nova, o imbunatatire a versiunii Nova cu o varianta ”full options” dotata cu geamuri electrice, aer conditionat si CD-player.

2003. Dacia Solenza, inlocuitoarea Supernovei este prezentata oficial si incepe comercializarea ei.

2 iunie 2004 marcheaza prezentarea oficiala, la Salonul Auto de la Paris, a Daciei Logan iar de la 1 septembrie 2004 masina a putut fi achizitionata de catre public.

2005. A aparut versiunea diesel a Daciei Logan.

2006. A fost lansat, la Paris, modelul MCV (Multi Convivial Vehicle).

2006. Station-wagon concept car, conceptul Dacia Logan Steppe este prezentat la Salonul Auto de la Geneva.

2007. Apare modelul Logan VAN.

2008. Sunt lansate pe piata Dacia Logan Pick-Up si Dacia Sandero


Despre autor:

Sursa: Antena3.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.