Putin mai mare decat smart, Toyota iQ vrea sa reinventeze latura extrema a masinilor de oras.

Toata lumea cunoaste smart-ul fortwo, masina cu care Mercedes a socat acum multi ani. Nimeni nu-si imagina cum este sa conduci o masina cu asemenea dimensiuni si daca merita sa faci asta. Greu, smart-ul s-a impus, mai ales printre oamenii mai rationali din Europa de Vest si pare solutia ideala in aglomeratie.

Toyota iQDoar ca, intre timp a aparut un concurent, de fapt singurul de pana acum. Vine de la Toyota, se numeste (sugestiv) iQ si abordeaza inteligent problema spatiului interior, la dimensiuni exterioare apropiate cu cele ale smart-ului. Cand vezi prima data masina te binedispui instant. Este foarte-foarte mica. Chiar pare o jucarie mai mare. Inainte sa te instalezi la volan iti e deja clar ca abia astepti sa faci prima parcare. Pur si simplu te provoaca sa te strecori in spatii pe care nici macar nu le-ai observa dintr-o masina normala.

Toyota iQCa sa ne facem o idee despre dimesiuni, sa facem niste comparatii. Am spus ca Toyota iQ este putin mai mare decat smart. Mai exact are 290 mm in plus, lungimea totala modelului nipon fiind de 2.985 mm, exact sub 3 metri. Daca ne raportam la mini-ul Aygo, tot de la Toyota, observam ca iQ este cu 430 mm mai scurt. Spre deosebire de smart, iQ este insa mai lat. Are 1.680 mm, dar da impresia ca este si mai lat, din cauza designului.

Toyota iQCand au conceput designul modelului iQ, niponii au incercat parca sa compenseze dimensiunile liliputane printr-un stil dur, creionat mai degraba din linii taioase, fara rotunjimi. Tocmai din acest motiv iQ pare sa fie mai mare decat in realitate. Spoilerele fata/spate sunt masive in raport cu dimesiunile generale si este inutil sa spunem ca, din cauza designului si a dimesiunilor, iQ atrege atentia permanent in trafic. Soferii de langa combina grimasele de nedumerire cu zambetele ironice.

Toyota iQIn ciuda dimensiunilor, interiorul este foarte spatios. La nivelul celor doua locuri din fata pentru ca, va vine sau nu sa credeti, iQ ofera patru locuri. Pe hartie, cel putin. In realitate, cele doua locuri din spatele sunt aproape inutilizabile de catre pasageri. Scaunele din fata stau lipite, in mod normal, de cele din spate, asa ca nici macar un copil nu ar putea sta pe bancheta spate. Am spus aproape inutilizabile, pentru ca, daca se insista se Toyota iQpot transporta si doi pasageri in spate. Pentru asta, pasagerul din dreapta fata trebuie sa traga scaunul cat mai in fata. Poate face asta pentru ca bordul este gandit pentru asemenea situatii. Tocmai din acest motiv nu exista torpedo clasic, ci un fel de geanta externa, prinsa cu capse. Asadar, incape chiar si un adult in dreapta spate, dar nu va sta prea mult acolo, decat daca are o placere perversa sa se chinuie.
In spatele soferului insa, problema este mai complicata. Ar putea fi ingramadit un copil acolo, dar numai daca soferul este foarte mic de inaltime. Oricum, cred ca putini ar rezista mai mult de o ora in pozitia in care sunt nevoiti sa stea in spate.

Toyota iQPlansa de bord este conceputa pentru a maximiza spatiul interior. Simpla, cu strictul necesar de comenzi, se prezinta cu un tablou de bord ce contine vitezometrul si in partea de jos a acestuia turometrul, care arata ca un ceas de mana, foarte mic. In stanga tabloului de bord exista un afisaj pentru radio si informatii computerului de bord. Consola centrala gazduieste doar comenzile climatizarii automate, iar in partea de sus exista spatiul de introducere a CD-ului. Fara nici un fel de comenzi pentru radio, acestea fiind regasite doar pe volan.
Interiorul este finisat foarte atent, cu materiale de calitate si combinatii inspirate de culori si nu da deloc impresia de ieftin. Pentru ca nici nu este ieftin, veti vedea mai jos, la capitolul preturi.

Toyota iQHayonul exista pentru a putea rabata bancheta spate si pentru a strecura bagaje pe aceasta. Pentru ca nu exista portbagaj. Deloc. Doar un spatiu mic sub bancheta spate. Hayonul sta aproape lipit de spatarele scaunelor. Pozele din galeria foto sunt mai sugestive decat descrierea.

Fun to drive!

Toyota iQAdevarul este ca iQ este geniala la condus. Pur si simplu te simti bine si cu toate ca este o masina de oras, cu un motor foarte mic, am avut tendinta de a merge mai rapid decat ar fi sot cazul. De ce? Pentru ca este extraodinar de manevrabila, logic avand in vedere lungimea de sub 3 metri. Rotile plasate la extreme si suspensiile bine setate nu-ti dau emotii la virajele mai bruste, daca viteza e rezonabila. Te poti strecura printr-o gramada de spatii inaccesibile in mod normal, iar spatiile de parcare sunt mult mai multe. Pozitia la volan este destul de inalta si asta mai atenueaza din perceptia asupra dimesiunilor.

Toyota iQMotorul este unul de un litru, cu 3 cilindri in linie, pe benzina, care dezvolta 68 CP/6.000 rpm si 91 Nm/4.800 rpm. Avand in vedere ca masina cantareste cam 950 kg, face fata cu succes in oras. Cuplat la o cutie de viteze automata, cu variatie continua, motorul permite acceleratii fara frustrari pana la 80 km/h. Cu putina rabdare, ajungi la viteza asta relativ in liniste, dar daca accelerezi tare, vei auzi din plin chinurile propulsorului. Nu are mare importanta, dar merita sa amintim ca 100Toyota iQ km/h pot fi atinsi in 15,2 secunde, iar viteza maxima este de 150 km/h. Oricum, iQ este strict pentru oras. Am iesit si in fara orasului, se poate rula cu 120 km/h, dar nu prea te simti confortabil daca mai apar si niste gropi/denivelari pe sosea. Este de preferat sa le eviti, dar nu la viteza mare. Cutia CVT este una foarte potrivita pentru aceasta masina, desi daca optezi pentru una manuala, cu 5 trepte, acceleratia este mai buna (14,1 secunde pana la 100 km/h).
Consumul oficial, urban este de 5,7 l/100 km. In realitate, masina de test afisa cam 7,8 l/100 km in oras, dar dupa un ritm mai alert decat in mod normal. Consumul mixt declarat este de 4,7 l/100 km. Probabil se pot obtine valori apropiate de acestea, dar fara acceleratii mai sustinute, de care ai nevoie totusi in anumite situatii.

Preturi
Toyota iQAcesta este punctul sensibil al unei masini de oras, dusa catre extrem. Cine o cumpara este constient ca masina ofera 2, maxim 3 locuri si ca nu prea va putea face deplasari in afara orasului sau in concediu. Asa ca se asteapta ca masina sa fie convenabila ca pret, sa merite cumparata doar pentru oras. Toyota iQ nu este insa ieftina. Este bine lucrata, foarte bine echipata standard si are un pret de pornire de 13.031 euro (TVA inclus). Varianta cu cutie CVT testata de noi costa 15.991 euro (TVA inclus). Daca se doreste motorul mai mare, de 1,3 litri si 99 CP se pleaca de la 16.011 euro si se ajunge la 16.831 euro daca se doreste transmisia CVT cuplata la acest motor.

Admirabil cum au reusit niponii sa obtina mai mult spatiu interior decat ti-ai putea imagina de la asemenea dimensiuni exterioare. Extraodinar este si ca iQ a reusit sa obtina 5 stele la testele EuroNCAP. In plus este o excelenta masina de oras. Singurul impediment in calea unui veritabil succes de piata ar putea fi pretul.

Fise tehnice complete, preturi si nivelurile de echipare gasiti aici.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.