Mitsubishi a prezentat jurnalistilor modelul i-MIEV, cu propulsie strict electrica. Ocazie si pentru un foarte scurt drive-test.

Drive-test Mitsubishi i-MIEVMitsubishi pregateste versiunea de serie a lui i-MIEV, lansarea fiind preconizata pentru anul viitor. Pana atunci un prototip i-MIEV face un tur prin tarile din Europa, pentru a obisnui/familiariza jurnalistii cu acest model cu propulsie eletrica. Masina a ajuns si in Romania zilele acestea, asa ca ne-am prezentat pentru un scurt drive-test in incinta Universitatii Politehnice.

Drive-test Mitsubishi i-MIEVMitsubishi "i" se vinde in Japonia cu un motor conventional, de 660 cmc, si a fost ales de niponi pentru acest experiment "electric" din motive ce tin de aspectul practic. Transformarea a presupus adoptarea unui motor electric exact in locul celui conventional, in partea din spate (tractiunea masinii este pe rotile posterioare). Rezervorul de benzina a fost inlocuit cu bateriile Lithium-ion (22 de module cu cate 4 celule), toate sistemele fiind adaptate la alimentarea cu energia electrica furnizata de acestea. Motorul electric al lui i-MIEV ofera aceeasi putere ca si motorul pe benzina (64 CP), dar aproape de doua ori valoarea cuplului maxim - 180 Nm pentru i-MIEV.

Drive-test Mitsubishi i-MIEVPrimul contact cu masina este destul de natural, avand in vedere ca plansa de bord arata aproape identic cu cea a unei masini cu propulsie normala. Mai putin normal pentru noi a fost faptul ca volanul este pe partea dreapta. In rest, aceleasi comenzi, aceeasi atmosfera. Pornirea se face cupland un mic modul la un slot de pe bord si apoi.. contact. Contact ca la un model normal, pana apare mesajul "Ready". Senzatia de "ciudat" incepe cu momentul in care rasucesti "cheia" si nu se aude nimic. Nu vibreaza nimic. In afara de mesajul "Ready" nu ai nici o indicatie ca motorul este pornit. Un fel de-a spune pornit, pentru ca el este fapt gata de mers, nu pornit in sensul cunoscut al cuvantului.

Drive-test Mitsubishi i-MIEVMotorul este in priza directa (fara legatura cu alimentarea masinii) si nu are cutie de viteze sau trepte. Selectorul seamana cu al unei cutii de viteze automate, dar este doar un selector pentru diferite moduri de lucru ale masinii. Cand pornesti, trebuie doar sa accelerezi. Nu simti nici o schimbare de trepte pentru ca nu exista vreuna. De asemenea, nu se aude nimic cu exceptia compresorului de aer conditionat si ocazional a servofranei. Un zgomot discret se aude uneori la plecarea de pe loc, zgomotul fiind foarte asemanator cu al unui troleibuz in plecare, dar evident la o intensitate mult mai mica.

Acceleratia este destul de vioaie si acest aspect este explicabil prin cuplul de 180 Nm disponibil instant. Practic, daca ignori lipsa de zgomot a motorului si lipsa socurilor de schimbare a treptelor ai senzatia ca mergi cu un mini alimentat cu benzina.

Drive-test Mitsubishi i-MIEVAutonomia masinii - a prototipului condus - este de 160 km, mai mult decat suficient pentru un rulaj normal prin oras, timp de o zi, spun cei de la Mitsubishi. Viteza maxima de 130 km/h este si ea suficienta daca ne gandim ca aproape nimeni nu va risca deplasari in afara oraselor. Este aproape sigur ca masina de serie va veni cu o autonomie mai buna. Incarcarea masinii se face de la orice priza, ciclul complet durand circa 7 ore (13 ore pentru 100 V). Exista si un "Quick Charger" care duce bateriile la 80% din capacitate in doar 30 de minute.

Niponii vor lansa masina de serie in cursul anului viitor. Ramane de vazut la ce pret si daca va avea caracteristici imbunatatite, in special autonomia si timpul de incarcare a bateriilor.

Autor: Dan Damian


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.