Mercedes a realizat un prototip care vine cu cateva solutii deloc conventionale pentru siguranta.
Mercedes S 400 Hybrid - ESF 2009Anul acesta Mercedes aniverseaza cateva inovatii si debuturi in domeniul sigurantei, asa ca germanii vin cu cateva solutii experimentale destul de neobisnuite. Mercedes a realizat si un concept care inglobeaza toate aceste tehnologii, pe baza actualului S-Klasse, versiunea S 400 Hybrid. Modelul se numeste ESF 2009 si toate sistemele de siguranta pe care le inglobeaza sunt functionale.
Airbag-ul pentru... franare
Mercedes S 400 Hybrid - ESF 2009Inca de la inceputurile automobilului modern, franarea se bazeaza pe frecarea dintre pneuri si suprafata de rulare. Practic, de aderenta pneurilor si de puterea sistemului de franare depinde eficienta opririi unei masini, fie ea de serie sau de curse. Sigur nu ne referim aici la frana aerodinamica a lui Mercedes SLR sau Bugatti Veyron, sau la parasutele cu care sunt oprite dragsterele.
Ce a imaginat Mercedes pare simplu la prima vedere - marirea suprafetei de frecare, a suprafetei de contact dintre masina si asfalt. Din punct de vedere al realizarii practice, germanii au pus la punct un.. airbag. Conceptul ESF 2009 dipune de un airbag special (numit braking bag), amplasat sub masina. Cand impactul este aproape (asta decid senzorii celorlalte sisteme de siguranta) airbag-ul este declansat sub masina. Partea care intra in contact cu asfaltul, una speciala, rezistenta, ajuta semnificativ la franare, dar si la stabilizarea masinii, in cazul unui inceput de derapaj. Sistemul nu este gata pentru productia de serie, dar functioneaza la nivel experimental.
Centuri de siguranta cu airbag
Mercedes S 400 Hybrid - ESF 2009O alta inovatie consta in dotarea centurilor de siguranta cu airbag-uri. Este vorba de niste centuri speciale, formate din doua straturi, care se pot umfla, asemenea unui airbag. In cazul unui impact, centurile de siguranta, chiar si cele mai moderne (cu pretensionare si limitatoare de greutate) supun pieptul unor forte foarte mari, in functie de deceleratia masinii. Centurile cu airbag (beltbag) au insa capacitatea sa isi mareasca latimea (cand sunt umflate asemenea unui airbag) la impact, asa ca presiunea asupra corpului este distribuita pe o suprafata mai mare, micsorandu-se astfel riscul cedarii coastelor, in special la pasagerii mai in varsta. Beltbag-ul este o solutie pe care cei de la Mercedes o vor aplica pe masinile de serie in viitorul nu foarte indepartat.
Pre-Safe - Protectie pentru torace
Germanii au extins functiile sistemului Pre-Safe in cazul unui impact cu Pre-Safe Pulse. Acest sistem recunoaste impactul si foloseste pernele de aer din lateralele scaunului pentru a impinge spatele ocupantului catre interiorul masinii, departandu-l astfel de zona de impact lateral. Sistemul protejeaza in acest fel toracele, presiunea asupra acestuia find redusa cu o treime.
Mercedes S 400 Hybrid - ESF 2009Printre inovatiile prezente la bordul prototipului ESF 2009 figureaza si barele de rigidizare expandabile. Acestea sunt formate din mai multe straturi de metal comprimate. In cazul unui impact, un generator produce intre straturile de metal o presiune de 10, pana la 20 de bari, barele expandeaza si creste astfel protectia oferita celor din habitaclu.
Cei de la Mercedes propun si airbag-ul plasat intre ocupantiilor locurilor din spate, pentru a evita lovirea intre ei in cazul unui accident. Toate aceste inovatii, dar si altele, le puteti vedea in clipul video de mai jos.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.