DEKRA a realizat un crash test real, cu doua masini BMW Seria 5, pentru a verifica utilitatea sistemului de franare automata.

Un crash test verifica doar integritatea structurii de rezistenta a automobilului si a celorlalte sisteme de siguranta pasiva. Acum exista si sisteme electronice care avertizeaza un conducator auto de riscul producerii unei coliziuni si care pregatesc pasagerii si automobilul in cazul unui accident iminent. Procedurile de crash test trebuie in viitor sa ia in considerare si sistemele de siguranta activa care intervin pentru prevenirea unui accident sau minimizarea fortei de coliziune. In premiera mondiala a fost realizat cu succes un crash test cu BMW 530d cu interventia automata a frânelor intr-un laborator special echipat al Organizatiei Germane de Supraveghere a Automobilelor (DEKRA).

Fiecare conducator auto cunoaste aceasta situatie: dupa un viraj apare in fata brusc spatele unei masini blocata intr-un ambuteiaj. La vizibilitate redusa sau din cauza neatentiei soferului exista riscul producerii unui accident. Acest scenariu este cauza pentru producerea a peste 40% din accidentele din Germania.
Automobile din segmentul premium, precum BMW Seria 5, sunt deja echipate cu sisteme electronice anticipative care intervin pentru a micsora riscurile care apar in astfel de situatii.

Atât noul BMW Seria 5, care tocmai a fost prezentat pe piata, cât si noul BMW Seria 7, sunt disponibile optional cu un sistem care combina pilotul automat (Cruise Control) cu avertizarea si functie de frânare automata in caz de accident – Pilot automat Stop&Go.

In cazul unei potentiale coliziuni frontale, conducatorul este avertizat printr-un indicator din instrumentul de bord si, simultan, pe head-up display. In acelasi timp, sistemul de frânare intra intr-o faza de pregatire. Presiunea din sistemul de frânare poate creste mult mai repede, se micsoreaza astfel timpul de raspuns al frânelor si distanta de frânare.

In cazul in care exista pericolul iminent al unui impact, sistemul intra in treapta a doua de functionare. In situatii in care este necesara o frânare de urgenta, alaturi de avertizarea vizuala este declansat si un semnal sonor. Daca conducatorul auto inca nu reactioneaza, se declanseaza o procedura automata de frânare pe o perioada foarte scurta: timp de 1,2 secunde se produce o deceleratie moderata, inainte deja ca soferul sa utilizeze frânele.

Pe baza senzorilor radar ai pilotului automat (Active Cruise Control Stop&Go), sistemul recunoaste când accidentul frontal devine iminent. In aceasta situatie viteza de coliziune este redusa printr-o interventie automata a frânelor de urgenta. La fel ca in cazul unui test EuroNCAP si in asa-numitul offset-crash automobilul a fost accelerat la viteza de 64 km/h. Cu momente inainte de coliziune modelul BMW 530d a frânat automat la viteza de 40 km/h, conform procedurii de functionare a sistemului de siguranta. Datorita acestei deceleratii exact inainte de accident, pozitia automobilul la coliziune se schimba fata de o situatie fara frânare. Masina va fi aplecata usor spre inainte. In acelasi timp toti pasagerii, prin frânare, intra intr-o pozitie optima pentru accident, sprijinindu-se pe centurile de siguranta si micsorând astfel tensiunea care ar fi transmisa prin forta impactului.

Pâna acum aceste sisteme au putut fi testate numai pe bancul de probe si nu intr-un crash test. Prin colaborarea DEKRA si BMW a fost realizat un prim pas in testarea in conditii reale a unor astfel de sisteme de siguranta activa precum si a diferitelor scenarii „pre-crash“.

Sursa: BMW


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.