25 Mai 2016 , 12:20 in Auto
Da, este posibil.

Mai multi proprietari de autoturisme cumparate din alte state ale Uniunii Europene au reusit sa invinga statul in instanta. Astfel, ei au reusit sa oblige Directia Regim Permise de Conducere si Inmatricularea Vehiculelor sa le inmtriculeze autoturismele fara achitarea timbrului de mediu.

Ca si in cazul taxei auto, avocatii s-au folosit de Tratatul de Functionare al Uniunii Europene, iar judecatorii au stabilit ca timbrul de mediu contravine legilor europene.

Un astfel de caz a fost recent admis de judecatorii din Arad, relateaza avocatul Coltuc pe o pagina de socializare.

"Prin Sentinta Civila nr. 811/01.10.2015, Tribunalul Arad a admis actiunea in contencios administrativ formulata de reclamantul BA in contradictoriu cu parata Institutia Prefectului Judetului Arad – Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatricularea Vehiculelor Arad, reprezentata prin Prefectul Judetului Arad si, in consecinta: a obligat parata la inmatricularea autoturismului marca Opel tip T98 categoria auto M1 norme de poluare E2 fabricat in anul 1999 inmatriculat pentru prima data la 17.02.1999 in Germania fara plata timbrului de mediu prevazut de O.U.G. nr.9/2013 privind timbrul de mediu. (…)

Impotriva acestei hotarari, a declarat recurs institutia parata Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor din cadrul Institutiei Prefectului Judetului Arad, solicitand admiterea acestuia, casarea hotararii recurate, iar in rejudecare, respingerea actiunii formulate.

In motivarea recursului, se arata, in esenta, ca, instanta de fond a facut o gresita aplicare a normelor incidente in cauza, intrucat, potrivit legislatiei nationale, nici un autovehicul nu poate fi inmatriculat fara plata, in prealabil, a timbrului de mediu.

Recurenta sustine ca taxa instituita de O.U.G. nr. 9/2013 nu este contrara dreptului Uniunii, intrucat aceasta se percepe pentru inmatricularea tuturor autovehiculelor, atat cele provenite din spatiul comunitar, cat si cele din parcul national.

Prin concluziile scrise, intimatul – reclamant a solicitat respingerea recursului ca netemeinic si mentinerea hotararii primei instante, sustinand ca timbrul de mediu perceput pentru inmatriculare este contrar normelor comunitare.

Examinand recursul declarat in cauza, prin prisma dispozitiilor art. 488 al. 1 NCPC si a motivelor invocate, Curtea constata ca acesta este nefondat si se impune a fi respins, pentru urmatoarele considerente:

Astfel, in acord cu cele statuate de catre instanta de fond, Curtea constata ca legislatia care conditioneaza inmatricularea de plata timbrului de mediu, contravine normelor dreptului european.

In sensul celor de mai sus, instanta de recurs observa ca problema de drept care se ridica in cauza, este aceea de a stabili daca legislatia interna – in temeiul careia se conditioneaza inmatricularea autovehiculului achizitionat de reclamant dintr-un stat membru al Uniunii Europene de plata timbrului de mediu – este compatibila cu prevederile legislatiei comunitare.

Potrivit prevederilor art. 110 par. 1 din Tratatul de functionare a Uniunii Europene (fostul art. 90 par. l din Tratatul de instituire a Comunitatii Europene) – in continuare Tratatul – ”Nici un stat membru nu aplica, direct sau indirect, produselor altor sate membre, impozite interne de orice natura, mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect produselor nationale similare”.

Scopul instituirii art. 110 (ex. art. 90) din Tratat este acela de a asigura libera circulatie a marfurilor in spatiul comunitar, iar domeniul sau de aplicare vizeaza impozitele si taxele interne care impun o sarcina fiscala mai consistenta produselor provenite din alte state membre, in comparatie cu produsele interne.

Potrivit prevederilor art. 4 din OUG nr. 9/2013, act normativ ce a stat la baza perceperii taxei achitata de recurent, „Obligatia de plata a timbrului intervine o singura data, astfel:

a) cu ocazia inscrierii in evidentele autoritatii competente, potrivit legii, a dobandirii dreptului de proprietate asupra unui autovehicul de catre primul proprietar din Romania si atribuirea unui certificat de inmatriculare si a numarului de inmatriculare;

b) la reintroducerea in parcul auto national a unui autovehicul, in cazul in care, la momentul scoaterii sale din parcul auto national, i s-a restituit proprietarului valoarea reziduala a timbrului, in conformitate cu prevederile art. 7;

c) cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat si pentru care nu a fost achitata taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, potrivit reglementarilor legale in vigoare la momentul inmatricularii;

d) cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat in situatia autovehiculelor pentru care s-a dispus de catre instante restituirea sau inmatricularea fara plata taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, taxei pe poluare pentru autovehicule sau taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule„

In ceea ce priveste raportul dintre legislatia interna si legislatia comunitara, precum si modul de solutionare a eventualelor conflicte ce apar intre aceste categorii de norme, instanta constata ca, potrivit art. 148 din Constitutia Romaniei – urmare a aderarii la Uniunea Europeana – prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare (alin. 2). Parlamentul, Presedintele Romaniei, Guvernul si autoritatea judecatoreasca garanteaza aducerea la indeplinire a obligatiilor rezultate din actul aderarii si din prevederile alineatului 2 (alin.4).

Aceste obligatii au fost reafirmate si prin Legea nr. 157/2005 – de ratificare a Tratatului de aderare a Romaniei si Bulgariei la Uniunea Europeana.

In alta ordine de idei, Curtea retine ca in jurisprudenta Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene s-a statuat, in mod constant, ca dreptul comunitar constituie o ordine juridica independenta – care are prioritate de aplicare chiar si in fata dreptului national ulterior (a se vedea, spre ex., decizia Curtii in cauza C_/Enel [1964]); totodata, ca judecatorul national este obligat sa aplice normele comunitare, in mod direct, daca acestea contravin normelor interne, fara a solicita sau astepta eliminarea respectivelor norme pe cale administrativa sau pe calea unei proceduri constitutionale (a se vedea, spre ex., decizia Curtii in cauza Simmenthal [1976]).

In speta, examinand conformitatea dispozitiilor art. 4 din Legea nr. 9/2012, cu cele ale art. 110 paragraful 1 din TFUE, instanta constata ca, raspunzand intrebarilor preliminare adresate de Curtea de Apel, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a statuat in cauza C-76/14 dupa cum urmeaza: „ Articolul 110 TFUE trebuie interpretat in sensul: ca nu se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe autovehicule care se aplica autovehiculelor rulate importate cu ocazia primei lor inmatriculari in acest stat membru si autovehiculelor deja inmatriculate in statul membru respectiv cu ocazia primei transcrieri in acelasi stat a dreptului de proprietate asupra acestora din urma;

– ca se opune ca statul membru respectiv sa scuteasca de aceasta taxa autovehiculele deja inmatriculate pentru care a fost platita o taxa in vigoare anterior declarata incompatibila cu dreptul Uniunii.”



Te-ar putea interesa si:

Vrei sa fii la curent cu cele mai importante stiri?
Urmareste-ne si pe Facebook
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:
Facebook Twitter

Aboneaza-te la 9AM sau conecteaza-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului Cum puteti inmatricula masina fara a plati taxa de mediu.


Ultima ora din Auto pe 9AM